Avsnitt 122: Svängdörrar och söta pumor

I veckans avsnitt blir det många provkörningar. Inte nog med att Esse och Gullin varit och kört nya Zeekr 7X så har Esse kör nya Ford Puma Gen-E och Gullin har kört nya Suzuki e-Vitara. Dessutom så delar Esse med sig av Q1-siffrorna och då riktiga försäljningar, INTE registreringar - Det ger ett intressant perspektiv som kanske inte kablas ut i media lika mycket. Det pratas även lite om nyheter som kommit under veckan i elbilsbranschen så in och lyssna på det senaste avsnittet av Elbilsveckan.

1 gillning

Tack för ytterligare en trevlig podd!

Hoppas någon kommer att göra en utförligare jämförandetest på eVitara och Urban cruiser, som @cgullin var inne på så finns det ju skillnader som kan vara intressanta som jämförelse mellan bilarna, även om de bygger på samma plattform.
Jag hoppas och tror att de bilarna kan ha sin kundgrupp i Sverige!

Blev besviken på Zeekr 7X, men kanske för att jag hade så stora förväntningar på den efter hausningen av den. Batterierna hade man också hoppats få se och höra mera av hur de klarar olika klimat med förbrukning m.m, men det får vi vänta på. Hoppas de kommer med sitt LFP golden brick batteri i flera kommande mindre törstiga modeller!

Fascinerande, eller kanske inte, att 7x är så lik Tesla i gränssnittet (klimatkontroll, ikonrad längst ner osv.) och så växelspaken har farthållare/lane assist exakt som på Tesla. Figurerna och spaken är snarlika. Det gör det nog ganska enkelt att gå från Tesla till denna modell, körning och gränssnittet känns igen. Smart av dem.

Tack för bra avsnitt igen! Jag skulle vilja föreslå att ni nämner bilens namn lite återkommande under ett inslag, så instället för att säga ”bilen”, ”den här modellen” etc kanske ni kan kosta på er att upprepa exempelvis ”Zeekr 7X” åtminstone någon gång då och då. Så slipper man spola tillbaka och försöka pricka in det enda ögonblicket när ni säger bilnamnet ifall man råkade zona ut lite :smile:

1 gillning

Hah. Fullträff. Jag trodde det var bara jag som gjorde så :slight_smile:

1 gillning

@Esse & @cgullin snackade försäljningssiffror och att Porsche har tagit ett ordentligt kliv upp i statistiken

Här på Österlen invaderas vi av Stockholm i Påskhelgen för Konstrundan (och från vecka 25 till 35) det är märkbart hur många mer Porsche Taycan och Macan EV som rullar här förr om åren var det väldigt mycket Tesla men det är märkbart hur dom minskat sen tidigare år

Som vanligt rullar Porsche Corvette McLaren och Ferrari klubbarna runt i sina karameller även en del äldre herrar i nercabbade Mazda Miata Vi locals plockar ut våra sommarcabbar lagom till 1 maj när det lugnat ner sig på vägarna

Stockholmarna är bra för oss som tjänar pengar på dom vi välkomnar med öppna armar…

Ulf Lundell brukar säga: Nu är dom här med yviga gester och höga röster Stockholmarna

Saknar Skanör Falsterbo Gran Turismo motor show . Var där när BMW återförsäljaren visade I3 och I8 för länge sedan . Trevlig tillställning i Skåne land .

Måste säga att jag blev otroligt brydd över @Esse’s snack om dimljus. Går inte lång tid mellan gångerna då jag använder dimljus… Senast i går, medan jag lyssnade på avsnittet, hade jag dimljusen i gång.

Ja det verkar vara väldigt individuellt med användandet av dimljus. Möter många bilar som använder dom som förstärkt halvljus vid lätt dimma , men själv kollade jag om jag hade såna efter ditt inlägg :upside_down_face:. Jag har använt dimljus ibland vid tjock dimma i stället för halvljus , men det var många år sedan . Bra att dom finns om behov uppstår ändå .