Avsnitt 118: Nya Toyota CLA

Det är finbesök i studion idag när Haris Dzafic tittar förbi. Vi pratar om Citroën sänker priset, om Toyotas nya elbilssatsning med flera nya modeller och uppdatering och såklart om nya Mercedes CLA. Haris, som är gammal Mercedes-säljare kommer med insikter och tankar som de övriga två kanske inte har. Det går inte att göra elbilspodd utan att nämna Northvolt denna vecka och vi får höra om hur illa ställt det är med Esses Tesla, iallafall restvärdet på den. LED-lister fram, är det hiss eller diss, panelen är överens.

Jag blir köp stressad av dom låga restvärdena på elbilar . Privatleasar nu så det känns som jag skulle vilja köpa en begagnad elbil nu när priserna är låga . Inte säkert att dom är det 2027 när jag ska lämna tillbaka min bil .Men det förutsätter att jag kan övertyga gumman att hon klarar att använda en sån under tiden . Det behöver vara en elbil som hon bara behöver tänka på att sätta i sladden hemma , och ta ur den när hon ska köra . Dessutom får det inte vara några skärm baserade funktioner som hon behöver använda . Svårt nog för henne att tänka sig att köra en automat växlad bil . Stort batteri nog för att det räcker att bilen automatiskt laddar till 60 % , och att hon klarar sina vanliga resor ner till 20 % hemma igen . @Esse det finns glasögon med filter mot sådana besvär även utan slipning . Såna valde jag ( fast slipade ) efter senaste besöket hos optikern. Ålders relaterat hette det efter att jag klagat över liknande besvär .

Använder mig av förvärmning av batteri på i4 inför snabbladdning. Med funktionen manuell förvärmning kan jag använda valfri navigationsapp.

Jo men det slår du ju på i bilen tänker jag, eller gör du det via appen medan du kör? Tänker på just funktionen att kunna göra det från appen :slight_smile:

Nej exakt i bilen jag tänker på. Manuell förvärmning var inte möjligt i min 2022 förrän nu i somras.

Aha, intressant trodde alltid det fanns i i4. I somras fick jag den funktionen via appen, i bilen har jag alltid haft den. (MY -24 i4)

Tack @Esse för att du lyfter ämnet om fallande restvärde och begagnatmarknaden. Jag tror, tyvärr för din del, att det kommer bli ännu värre. Neue Klass, CLA, Zeekr 7x, Nya Xpeng G6/G9 och inte minst den senaste nyheten om BYD och deras 5-minuters laddning. Och sedan lite lägre priser på det. Utveckling går så snabbt och förbättringarna är tyvärr så mätbara i WLTP, laddkurvor, peak laddning mm att jag tror att när vi landar på ca 50 mil i motorvägsfart, ca 10 min laddning och ett pris runt 400-500tkr så kommer dagens bilar möjligtvis kunna funka som en andrabil men de kommer vara otroligt svåra att sälja som enda bil för familjer. Man ser ju redan idag att många leasingbilar går på export. Men vad vet jag :slight_smile: , gräv gärna lite mer i ämnet. Skaver lite att elbilar är en del av gröna omställningen om nu bara företagsleasing har råd med dem och sedan kan @Esse mfl inte få ut dem begagnat till oss vanliga dödliga :wink:

1 gillning

Vill lägga till att restvärdena på elbilar är låga jämfört med för några år sedan , då dom var alldeles för höga . 2005 köpte jag en ny VW Golf för 160000 kr , ett år och 10 månader senare var jag trött på bilen . Inbytes precis hos VW handlare 80000 kr , sålde bilen privat för lite mer . Halva värdet på tre år har det väl alltid varit historiskt, förutom Volvos värde varar på ca 60 % restvärde . Räntorna är inte höga historiskt , vi köpte hus 1990 och var glada över endast 12 % ränta . Många år senare kom det ner till 7-8 % . Men nu är det väldigt svårt att förutse restvärden . Plågade mig med att kolla vad en VW Golf Alltrack kostade 2021 ca 310000 kr . En fyra år gammal på Blocket nu ca 290-310000 kr , sjukt det också . På dom fyra åren har jag betalt ca 210000 kr i leasing avgifter :cry:. Ekonomin i bilvärlden har blivit galen , på grund av politiska förändringar tror jag . Köpläge på beg elbilar , absolut inte köpläge på beg dieselbilar . Rätt beslut att privatleasa i stället för köp i alla fall , verkar det som . Rätt beslut att binda räntorna tidigt 2022 till 1,9 % , och binda elpriset vid samma tid också kanske . Men sånt skulle ju aldrig hända mer enligt unga utbildade experter .

Ja. Lite oroväckande att höra om andrahandsvärdet., särskilt när man precis skaffat en elbil med finansiell leasing. Ok, visserligen en begagnad där nybilsdroppet redan är taget, och en försiktig värdering av andrahandsvärdet(sades det av säljaren). Så man kan hoppas på att om något år så är det lite bättre på andrahandsmarknaden för elbil.

Å andra sidan sålde vi vår Volvo V60 CC Diesel hos handlare för 300k. Och köpt för 425 år 2021. Ganska bra andrahandsvärde just nu på Dieselbil.
Tanken är ju att köra tre år med denna. Enda man saknar på ID7 än som vi köpte är väl belyst emblem :sunglasses:. Och ID mjukvara version 5. Att få en OTA från VW kan man nog se sig om i himlen efter.
Dock otroligt nöjd med iD7.
Små mjukvara glitchar men i övrigt helt fenomenal.

Sen blir man extra glad vid ”tankning” hemma. Har laddat 164 kWh i mars för 34 kr. Det blir en ganska trevlig milkostnad. :slightly_smiling_face:

Jag tror att du har tajmat det perfekt. Om fler gjorde det bytet nu när det är fördelaktigt, så skulle ju fler elbilar stanna i Sverige

Nu försvann köp stressen . Det är nog bra så med en av varje. Avskyr tanken på snabb laddning i väder på vintern . Med Gummans bil kommer vi 100 riktiga mil även på vintern. En sommar dag med vackert väder är väl ok .

Re: CLA priset

Enligt Bloombergs Hannah Elliot som åkt runt i Rom i en CLA med Ola Källenius för en intervju så kommer den att starta på 50.000 Euro i Europa

2 gillningar