Avsnitt 108: "Bilen är inte klar om den saknar..."

Nu är väl Temu inte laddat på helt samma sätt som Musk, väl? Eller har jag missat något om Temu (aldrig använt)?

Majoriteten skiter i det, det viktigaste är prislappen.

Det är uppenbarligen sant iallafall!

Inte på ett elbilsforum kanske men tänker man alla i Sverige så upplever jag nog att det är mer ”drev” mot Kina än mot Musk och ändå är en kinaapp där man kan köpa billigt skit den mest nedladdade :man_shrugging:

2 gillningar

Ett av problemen i dagens samhälle är bristen på att tänka långsiktigt och kritiskt. Detta påhejas givetvis av marknadskrafterna som bara vill tjäna pengar och uppmuntrar dumhet.

Först och främst så skulle jag aldrig kunna kalla Tesla MY billig, den är för dyr för det man får utrustningsmässigt (dvs man får knappt någon utrustning i priset).

Sedan finns det i mina ögon bättre bilar som är billigare. Ett exempel är Enyaq (om man nu vill ha SUV), nya Enyaq 85 kostar 574.900 då får man riktig regnsensor, en bättre körassistent, riktiga parkeringssensorer, bättre adaptiv farthållare som backas upp med radar. En utfällbar dragkrok, Massage i förarstolen. Förardisplay. Bättre matrixljus. Även nästan alla metallicfärger ingår utan att kosta extra (röd kostar 3.000kr). Bättre rostskydd. En laddtid som matchar MY 10-80% (MY är bättre 10-50%). Sedan får man även en subjektiv sak för mig som högre komfort.

Närmaste MY att jämföra 85 med är RWD LR som kostar 602.170kr, för det får du en vit bil, responsivare app och snyggare infotainment (som dock saknar Carplay och AA för den som villl ha det), lite högre WLTP och högre dragvikt (men en omständigare dragkrok). Vill man ha något annat än vit så måste man lägga på 15.000kr.

Man kan tom lägga på Advanced paket på Enyaq och hamna billigare än MY RWD LR, då hamnar man på 595.600 och får HUD och 360 kamera också. Eller varför inte 85x om man vill ha AWD för 609.900 (dock utan HUD och 360)…Sedan brukar det gå att pruta hos Skoda så man kan få bilarna ännu billigare. Eller så har vi ID.4 GTX som nämndes i en annan tråd som går att köpa för 572.000kr just nu (med lån), Xpeng G6 ytterligare ett exempel.

Sedan kan vi gå över till kritiskt tänkande, 0% räntan Tesla som unisont hyllas inom viss media. Det konsumenterna glömmer är att Tesla betalar x antal tiotusen till finansbolagen för att konsumenterna ska få 0% ränta. Dvs Tesla betalar hellre andra aktörer än att låta konsumenten få en “billigare” bil. Vissa påstår det beror på att inte stöta sig med befintliga MY ägare för att andrahandsvärdet blir lägre. Dock ger ju 0% just den effekten att andrahandsvärdet blir lägre då ingen köper en nyare beg MY för 500.000 och 8% ränta om man kan köpa en ny för 600.000 och 0% så då måste den beggade sänkas i pris för att kunna säljas.

Sedan en sak jag verkligen saknar och främst inom journalistiken och andra “influencers” är att kritiskt ställa biltillverkarna mot väggen för de hyss de håller på med och belysa konsumenterna. Som att vissa bilar inte går att nödöppna lätt om 12v batteriet fallerar, borttagande av grundfunktioner som är viktiga för trafiksäkerheten osv. Ja, jag som just passerat 40år och är teknikintresserad kan lära mig det mesta om den bil jag köper, men det är fler än jag som kommer köra bilen. Jag vill att den ska vara säker och kunna framföras trafiksäker av min fru eller för min 70+ mamma om hon lånar bilen. För att inte säga vem som helst som kan tänkas behöva låna den utan att jag först måste ha en timmes säkerhets genomgång och 2 timmars uppkörning. Vem som helst som sätter sig i bilen ska kunna blinka, “växla” och ta sig ur (eller in) i en nödsituation även om 12V batteriet inte fungerar. Shoutout till @esse som faktiskt visade på problemen med MY och nödöppning, mer sådant behövs där tillverkarna hittar på dumheter.

3 gillningar

Hur laddat ämnet Elon Musk är beror helt på vilken filterbubbla man lever i.
För rent krasst gör vi alla det.

Har man många i sina flöden som skriker sig hesa över hur hemsk denna mannen är ja då smittar det av sig i ett nafs.

Samma gäller konflikten mellan Metall och Tesla.
Pratade med en god vän som jobbar fackligt och han var så glad för att konflikten har så brett folkligt stöd och för att det bubblar i stugorna om att bojkotten av Tesla är rätt väg att gå.

Själv försöker jag påminna mig om jag ens sett något nytt spännande som hänt i konflikten sedan i höstas. :zipper_mouth_face:

Jag ger upp, får inse att min poäng inte gick fram :slight_smile:

Bilbranschen och dess framtid är nästan mer intressant än märken och modeller. I synnerhet då den delvis verkar uppbyggd på tjänstebilar och förmånsbilar när produkten till stor del är en privat konsumentprodukt. Jag tror på ett stålbad inom bilbranschen som liknar det vi såg med flygbranschen när Ryanair och andra lågpris-aktörer helt enkelt definierade om produkten(en flygresa) till något billigt och avskalat.

Då fattar jag. Även om magnituden är lite annorlunda, så kan jag köpa ditt resonemang.

Ja vem har inte gjort det fått en länk någonstans typ Instagram med snygga bilder på produkter man är intresserad av laddat ner appen gått in och kollat och ganska snart inser att det är fullt med Rolex kopior och annat billigt skräp för att omedelbart avinstallera den

Finns det inga siffror på hur många som avinstallerat den under året

Nu när vi ändå är inne på ämnet Tesla

Jag gör ofta långa resor ner genom Europa och nu senast inför julhelgen en tur och retur till ett besöksmål i Tyska Puttgarden genom Danmark Jag är lite av en bildesign savant och känner på ganska långt håll igen mötande bilars märken och modeller Efter mörkrets inbrott kan man aldrig missa Tesla Model 3 och Y med sina typiska lyktor men också för att minst 70% alltid är felinställda eller på helljus
I mitt bakuvud har jag läst någonstans att det i mjukvaran (den fantastiska) på skärmen går att kalibrera lysen varför gör inte ägarna det då? Det måste vara otroligt irriterade att få alla lastbilars helljusblink hela tiden och som mötande är det otroligt irriterande att man blir bländad trots att mina LED Matrix lysen snällt bländar av runt mötande bilar dock är även dom inte 100% då en del lastbilar där man sitter högt kan bländas av dom

När Model 3 började rulla in på besiktningen var den vanligaste anmärkningen felställda lysen hur kan en bil som ska vara så otroligt nytänk inte ha lyktor som fungerar lagenligt går över mitt förstånd och om det går att justera själv i bilen varför tar inte ägarna sitt ansvar (för det är tydligen inte Teslas) och ser till att man inte åker omkring och bländar medtrafikanter eller ger man bara fullständig fan i det

Felställda lysen trafikfara?

1 gillning

Multipla orsaker till ljusen.

Grundorsaken måste ju vara dålig inställning i fabriken för jag håller med dig om att majoriteten av Teslas bilar bländar.

Varför inte ägaren ändrar då det som sagt är lätt måste bero på antingen okunskap, ignorans eller lathet.

Sedan har inte majoriteten av teslorna ännu inte gjort sin första besiktning ännu, ca 50% av alla M3 är yngre än 3år och ca 90% av alla MY så därför nog många som inte ens förstått att deras lysen bländar.

Jag håller absolut med att @Esse och även @cgullin lyfter upp problem med bilarna och ser gärna att det blir mera av den varan. Det var det jag älskade mest med gamla Trafikmagasinet, även om det till och med kunde gå till överdrift ibland när Glenning hade det humöret. Jag följer en dansk influencer nu som jag tycker påminner om Glenning i många fall :slight_smile:

Jag tycker det är bra att de som testar bilarna inte allmänt blandar in politiska åsikter i sina bedömningar, även om det kan vara svårt att låta bli ibland då leverantörer mha politik faktiskt kan påverka ett bilmärkes framtid på olika sätt. Sånt kan förstås vara bra att åtminstone nämna i sammanhanget och test av ett bilmärke från en viss leverantör. Det är ren konsumentupplysning enligt min syn på saken.

Angående kritiskt tänkande och att ge korrekt information till konsumenterna hos journalister har jag nu ett praktexempel, lyssnade på avsnitt 11 av Elbilens podd på min lunchpromenad. Där pratade de om Zeekr 7X och nämnde att den lastar ca 540 liter i bagaget, då klämmer en av herrarnas ut sig att det var ju lite, MY lastar 800 liter (obs ej ordagrant citat). Och här hade jag då önskat att de kunde klämma ur sig att Tesla mäter på annat sätt och därför inte jämförbart värde. Men det sägs inte…

1 gillning

Har också tänkt på att det låter stort av det jag upplevt på en bekants MY. Hur mäter Tesla och finns det någon siffra på hur många lite MY har på “vårt” sätt att räkna?

Tyvärr vet jag inte om någon som mäter om en aktörs uppgifter. De finns dock några som testar fysiskt tex ViBilägare med läskbackar och Tesla björn med bananlådor. Det som varit “standard” iaf europeisk biltillverkning är att man mätt upp till insynsskydd/hatthylla. Hur exakt Tesla gjort vet jag inte men hört att tex frunken räknats in i totala bagagevolymen, men inte från säker källa dvs rykten.

I MY fick Vi bilägare in med uppfällt säte 13st (+1 i frunk) och med fällt säte 39 (+1) och Tesla Björn 9(+1) och 25 (+1). Detta med Teslas värden på en volym på 854/2200 liter.

Om vi jämför med Enyaq då jag tog upp den som prisexempel tidigare så har den enligt Skoda 585/1710 liter. Vibilägare fick in 15 och 38, dvs 2 mer läskbackar i skuffen med uppfällt säte och en mindre med nedfällt. Tesla björn fick in 10 och 25, så liknande tendens med 1 mer med uppfällt säte och lika många med nedfällt.

Så om Tesla mätt enligt europeisk standard (även koreaner och japaner mäter som europeer så vitt jag vet) så borde värdet snarare vara runt 500-600l i skuffen och 1700-1800 med fällt säte.

2 gillningar

Om Tesla-Björn först plattar till alla bananlådor skulle han få in långt många fler.
Vi kan kalla det att mäta på norskt vis… :crazy_face:

2 gillningar

Ohh, allt som behövs för att lösa detta är en herrans massa bitar på 200 x 50 x 100 mm – dvs en liter. Sedan är det bara att ösa in.

Då ger jag dig uppdraget att fylla din Model Y med vatten och räkna antalet liter :slight_smile:

2 gillningar

Ja, de där 854 literna som papegojrepeteras av motorjournalister med decennier av erfarenhet driver mig till vansinne. De verkar inte ha ögon att se med eller hjärna att tänka med.

Det är oklart för mig vilken standard (VDA, SAE eller MLV, eller någon egen påhittad) Tesla använder. Det brukar sägas att de använder Maximum Load Volume som är den mest generösa standarden som de flesta gått ifrån. Mer eller mindre “fyll skiten med vatten”, och inkluderar enligt utsago även frunken. Men inget av det här är reglerat eller bindande.

Om man kollar vad den tyska motorklubben ADAC (som mäter själva enligt ISO 3832 (tidigare kallad VDA) upp till insynsskyddet eller där bakrutan börjar om det inte finns ett insynsskydd) så är även de lite motstridiga. I tabellen säger de
420 L m. säten uppfällda, 850 L m. säten nedfällda, 1380 L m. säten nedfällda ända upp till taket, men i texten säger de 420 L / 1380 L / >2000 L. Frunken på 108 L och baljan 80 L. Skulle tro det är ett tryckfel i tabellen för det som står i texten låter mer rimligt.

[Edit]: Kanske är så att man ska (någorlunda) plussa ihop de sistkommande siffrorna i tabellen med den första. Det måste vara något jag inte förstår där för det är liknande skillnader i Enyaq-recensionen fast ännu mer förvirrande (435 L vs 515 L… troligen höjden på lastgolvet som gör skillnad där).

Får väl börja att säga att jag inte är Teslaägare, men varför ska man inte mäta frunken, det är ju en genialisk lösning på elbilarnas nya möjligheter designmässigt iom att man inte har en stor fossilpjäs i fronten! Sedan uppfattar jag den model Y jag provkört som otroligt rymlig och välplanerad i lastutrymmet, enda nackdelen är att det är en combi coupe som SAAB kallade det.

Det tycker jag man definitivt ska göra, men att slå ihop siffran med bagageutrymmet blir ju väldigt konstigt. Lista det men särredovisa istället. Tycker man frunk är viktigt så är det väl bra att kunna se det måttet också.

Annars kan man ju lika gärna börja lägga till dörrfack och konsolfack också.

3 gillningar