Avsnitt 108: "Bilen är inte klar om den saknar..."

Man har ju rätt att begöra ut all data som företaget har inslamlad, enligt “Rätt till tillgång” i GDPR artikel 15 :slight_smile:

Bara att begära ut så får man veta allt om sig själv, och lite till kanske :smiley:

Jag föredrar farbegränsare . Funkar alltid i alla väder . Nån stans ska man ju ändå ha högerfoten , så varför inte gasen i botten hela tiden . Bekvämt dessutom . Men man blir inte räddad av bilen , så man får hålla ögonen på vägen , och hålla bra avstånd. Men det är det ju lag på att man ska göra i Sverige, ännu så länge i alla fall som tur är . En del bilar kan man väl välja vanlig farthållare i stället , men det gick inte på min tidigare VW produkt . Lätt snöfall = ingen farhållar assistans alls . Såvida jag inte missat någon inställning någonstans, är väl bäst att skriva .

Ni prisar Volvo för förarmiljön hos EX40 och EC40 med undantag för skärmen som är för liten.

Som jag ser det, och jag spetsar till det lite för att få lite debatt, så prisar ni ICE.

Som jag ser det är den främsta anledningen till Teslas framgångar att de förstod marknadsdynamiken för att sälja en bil med en drivlina som är betydligt dyrare att tillverka.

De förstod att de måste kapa alla andra kostnader. Tillverkningsmetoder, försäljningskanaler och helt enkelt enklare inredning.

Jag har haft bekanta som jobbat i ett stort svenskt bilföretag som börjar på V och slutar på olvo. Designers har gigantiska spreadsheets där kostnaden (inköp, montering, osv.) för varenda del i bilen finns med. Det finns en totalsumma för att bilen ska gå att sälja med lönsam marginal och sen blir det miljoner med beslut för att nå dit.

Det är lätt att sitta i en pod och säga att vi vill ha en skärm här, mugghållare där osv.

Sanningen är att Volvo går i förlust på varje EV före EX30 och de har lärt sig. EX90 är sparsmakad och alla andra Volvo EV kommer att vara det.

Det finns två vägar att gå:

1. Sluta tillverka EV
  2. Sälj EV med en vinstgivande marginal

Vi som tror på EV måste omfamna det nya och lämna det ICE. Annars kommer EV att dö ut.

Och här menar du då att vi alla borde älska en billig inredning med ratt och skärm enbart för annars dör elbilen? Jag håller absolut inte med.

Jag tror och hoppas att vi kommer få se olika typer av inredningar. Ett sätt kan ju vara att man bygger resten av bilen billigare och kan därför låta intedningen, där föraren spenderar största delen av sin tid, vara lite trevlig iaf. Jag tror att man skulle kunna bygga EX40 billigare om den kom som elbil idag på en dedikerad elbilsplattform och jag tror den skulle kunna byggas ännu billigare om 5 år när utveckligen kommit ännu lite till.

Jag är inte villig att vara okej med att alla bilar ska se ut som Tesla på insidan i framtiden ”for the greater good”. Jag köpte själv en bil på en äldre plattform för att jag tycker det tilltalar mig bäst och jag hoppas att när det är dags att byta igen så finns det andra alternativ som jag kommer uppskatta.

3 gillningar

Det är inte bara vad jag tror utan vi ser det i verkligheten.

Alla kan se Teslas strategi och deras dominans. Det beror på att de lyckats bygga bilar mycket billigare än alla andra och de kan därför absorbera en stor del av de ökade kostnaderna i drivlinan.

Volvo är intressant för vi kan se vad de gör och de tillverkar tiknande modeller som ICE, hybrid och EV med jämförbar kostnadsbas. De har visat att de helt klart kan tjäna pengar på en XC40 bensin eller hybrid, men när de gör en EV går de back. Volvo har fattat att antingen lägger de ner eller så går de mot Teslas strategi.

Tyskarna, VW, BMW, Mercedes, Porsche är alla på väg ner och anledningen är att kostnaden att bygga bilarna är högre än vad de säljer dem för.

Asiaterna är svårbedömda för de är mer eller mindre marknadsekonomiska. Kina mindre, men även Korea och Japan är styrda av staten.

Fast det är inte helt sant heller.
Man kan göra mycket med billiga material och hade skärmar varit billigare och inte ”häftigt” hade ju riktiga bugdetkärror haft det istället för knappar… här Dacia Sandero

Man kan inte jämföra Tesla med någon av legacytillverkarna. Tesla hade inget legacy, inga förväntningar på sig och inget att leva upp till.

Det kostar pengar. Mycket pengar att ta fram en ny platta och t.ex VW har fått ut mycket ut MEB men är ett trögrörligt stort bolag och det spelar ingen roll där hur mycket billigare en MEB är att tillverka i teorin när man har en finslipad lina för golf som förbättrats konstant i 20 år, den kommer rulla fortare, bättre och billigare än en nybyggd ID-lina till man fått upp volymer man inte är i närheten av ännu.

Man kan inte få skalfördelar utan en stor skala.

VW skulle aldrig kunna släppa en bil som har samma kvalitet som tidiga Teslabilar, det skulle gå åt skogen. VW hade aldrig kommit undan med sådana länkarmsproblem som Model S och X har.

Det ger en dyrare produktion.

Automation är inte hela svaret heller när man har starka fackförbund som gör det nästan omöjligt att skala ner personalkostnader.

En automatiserad lina saknar också flexibilitet, varför tror ni Tesla kör storrea istället för att sänka takten när det sviktar lite?

I en monteringasnläggning med låg automationsgrad kan man skruva ner farten, bygga om arbetsstandsrden och vipps så har man sänkt takten.

Hos VW förväntar man sig att hitta något för alla också, och dom levererar det dom tjänar pengar på, såklart. Hos Tesla har man aldrig kunnat beställa en riktigt billig liten bensinbil så dom har inte problemet.

Tesla var på rätt ställe i rätt tid och hade en då driftig ägare med ambitioner och dom ska ha all respekt för vad dom åstadkommit på 15 år, nu har dom det lättare.

Det tar inte ifrån att andra gjort för lite för sent men att använda samma lina och bottenplatta för alla drivlinor, som Volvo eller BMW, eller för all del kineserna, för med sig fler fördelar än nackdelar kostnadsmässigt.

4 gillningar

Först gick det mig helt förbi , eftersom jag är en 62 åring Lastbilschaufför som har hört tramset om självkörande lastbilar i 20 år . För många år sedan stod det en teknik expert i Rapport , och orerade om att man måste sluta utbilda lastbilschaufförer , eftersom dom kommer att köra sig själva om fem år . Ho ho var är dom , fortfarande brist på chaufförer . Så det var väl tur att ingen lyssnade på honom . Men varför ens nämna lastbilar i podden , när man tydligen inte har någon erfarenhet av branschen , mer än att provocera till reaktion . Så här kommer den . Eller förklaring till bättre vetande kanske . Den okunnige möter lastbilar på vägen och tror att det är det vi gör , kör från a till b mestadels. Den typen av körningar finns också, men körs sällan av svenska chaufförer, då dom är alldeles för dåligt betalda. Alla andra typer orkar jag inte rabbla upp , men den med lite slutledningsförmåga, kan väl tänka på mjölk på gårdarna , bensinmackar, byggen , timmer och flis i skogen , distributionsbilar , många lossningar på sträckan för fjärr bils chaufförer , ofta på nätterna med nycklar eller passet kort , och ofta körande lastmaskiner och truckar . Dom få som ändå kör enklare körningar , har det pratats om i branschen kommer att få andra arbetsuppgifter under transporten , någon form av digitala arbetsuppgifter då antar jag ? . Bättre att ha en person i bilen om problem uppstår ändå kanske. Dom självkörande taxi som redan finns i USA med gott klimat som nämndes, har visat sig ha en operatör per bil . Trots LiDAR funktion. En poäng ändå med taxi kanske . Men väldigt liten på Lastbilar . Utnyttjande av fordon löses väldigt ofta med skift gång . Och är det el lastbilar som förordas så måste ju dom laddas = tillfälle till rast ändå . Personligen så tycker jag nog att dom transporter som kunde vara aktuella, gör sig bättre på järnväg förstås, för både klimat och trafiksäkerhet. Kanske får vi se Elon Musks mänskliga robotar testa elbilar i videos , helt utan faktafel och självhävdelse behov , innan självkörande lastbilar blir verklighet ?. Och en hel del andra digitala arbetstillfällen försvinna , på grund av Ai och dess förträfflighet att lösa problem själv .

Jag tycker JayEmm sammanfattar sagan Volvo EX30 väl.

1 gillning

Jasså kan inte ai koppla slangar på en tankbil eller bulk bil ! Eller köra kranen vid lossning , lägga på snökedjor, ut och sanda vid stopp ?. Det var ju dåligt . Dom får väl skicka med en sån där robot gubbe i dom självkörande lastbilarna då .

Skrämmande att detta är Sveriges näst mest såld elbil efter Musks rullande parkbänk med ett Y på.

Ja @FH13 lastbilschaufför är väl ett av dom sista yrken som AI tar över Jag har en kompis som har 5 timmerbilar som rullar i Mälardalen och norrut alla bemannade av tjejer under 35 år “dom kör inte sönder grejerna som ungtupparna gör” Mitt :heart: har två av sina barnbarn båda tjejer och båda lastbilschaufförer som redan innan dom gick ut transportprogrammet på gymnasiet hade jobb och dom lär nog aldrig behöva oroa sig om att ha ett jobb sålänge dom stannar bakom ratten

Lastbilar kommer att få mycket ny teknik och hjälpredor men det kommer fortfarande behövas någon i hytten

1 gillning

Väldigt många unga tjejer på min arbetsplats också . Den bilen jag kör på dagen , körs nu på kvällen / natten av en duktig tjej . Inga skador och låg bränsleförbrukning :+1:.

2 gillningar

Ja världen är uppochner i det mesta just nu. Ibland känns det som att det sitter några pojkspolingar utan konsekvenstänk och spelar risk och monopol om skeendet på moder jord. Uppenbarligen lockas en del av bilarna, sedan om det är aktieägare eller nåt annat som gillas i bilarna vet jag inte, men siffrorna ljuger ju inte. Nu har ju Musk gått helt bananas och ägnar sig mera åt obskyr politik än sina bilar och kundernas bästa, så frågan är väl när folk får nog och bojkottar Musks Tesla i störra skala. Företagen verkar ju sluta plocka in Tesla numera som förmånsbilar, så det kanske är en indikation?!

1 gillning

Majoriteten bryr sig inte om vad ett företag gör eller vad en företagsledare tycker. De kollar sin egen plånbok först och främst, vi ser ju hur stort Temu blivit i Sverige. Tesla bygger bilar som passar familjen och som är billigare än konkurrenten, då blir det en Tesla. Volvo EX30 går att få till bra pris och det är en Volvo så då vill man ju ha den :slight_smile:

haha han har 404K prenumeranter, humor!

Klart de är billigare när de är byggda som en Trabant.

1 gillning

Ja tyvärr har du rätt. Temu är ett bra exempel där man shoppar loss billigt. Sedan klagar många i samma kundgrupp över Kinas framfart och hur man ska stoppa dom.
Som sagt det finns många egotrippade utan konsekvenstänk i samhället som antagligen inte ens fattar att de själva är en stark bidragande orsak till eländet!

Jag gillar JayEmm skarpt för han säger många saker man själv skulle vilja komma på. Hans Tesla provkörning var också en höjdare :star_struck:

2 gillningar

I USA börjar folk göra sig av med sina Teslor i större utsträckning av moraliska skäl det finns begagnat handlare typ CarMax som står med mängder osålda Teslor Hertz säljer av sin Tesla flotta nu är dom nere under $20.000 men få köpare
Här i Sverige har som påpekat många företag tagit bort Tesla som val av förmånsbilar och jag har hört kommentarer på parkeringar så sent som igår på IKEA Malmö när jag drog min vagn bakom en yngre familj mor far och två små barn när dom gick förbi laddarna där det stog två Tesla sa han “hur kan någon vilja bli sedd i en sån” Jag har hört liknande kommentarer här på ICA och COOP parkeringar så att folk inte bryr sig är nog inte hela sanningen Att folk inte köper Tesla av moraliska skäl sker nog inte i lika stor utsträckning här i Sverige men det får framtiden utvisa

1 gillning

Vänta två år när alla de som köpt en vit Y skall lösa sina krediter och betala sina restvärde, där står de med ett restvärde som vida överstiger marknadsvärdet eftersom bilen i princip inte går att sälja. Då i ser hela zombi-flocken att de blivit lurade och sedan blir det aldrig met en Tesla. Då kommer luftslottet att få mer en pyspunka.

Redan idag så är en begagnad Tesla snudd på omöjlig att sälja. En bilhandlare som Vi Bilägare citerade, liknade ett inbyte av en Tesla med att spela roulette.

Handlaren som köper alla begagnade bilar av min arbetsgivare, köpte en Model 3 av oss i höstas, den är satt till 299k, han har inte fått ett enda samtal på den, exakt NOLL! Detta är en etablerad handlare som säljer många begagnade fordon på ett år.

Folk som köper Tesla gör inte det för att de har tänkt ut att den passar dem, de gör det för att de inte tänkt alls.

1 gillning

Ja vibbarna går åt att man gör en riktigt jäkla bra deal om man köper en gammal Model Y begagnad om ett eller två år, under 200k för +40 riktiga mil om man har råd med försäkringspremien och är beredd på att skicket kan vara tveksamt.

VW m.fl traditionella tillverkare kommer hålla sitt värde bättre tror jag. En begagnad VW eller Volvo går alltid sälja även om den är dyrare.

Frågan är vad kinatullarna kommer göra för andrahandsvädet på kinesiska bilar.

Temu blev den mest nedladdade appen 2024 och Tesla Model Y blev Sveriges mest sålda bil 2024 - Majoriteten skiter i det, det viktigaste är prislappen. Det är 100% vad jag tror.

Jag vill ändå tro att folk tänker att man vill ha en bil som passar familjen när man lägger 5-600K på en bil. Men att många inte förstår sig på restvärde har ju visat sig om och om igen. Det är en rätt vanlig fråga på forum hur det går ihop, hur det fungerar, och framförallt, när banken kommer med sitt låneerbjudande efter 3 år med en högre ränta och man inte förstår varför… :slight_smile: