KW Bruun som är importör av Peugeot Citroën DS och Opel i Sverige och Danmark har nyligen sålts till nya ägare och heter numera Wismo Group och jag önskar bara alla ÅF ett bättre samarbete än det någonsin varit med KW Bruun Under min tid med Peugeot var det egentligen bara eftermarknaden som funkade riktigt bra det fanns en kunnig crew på garanti spares och service bulletiner Försäljnings kommunikation och finansiering var en mindre katastrof
Önskar alla KW Bruuns ÅF och Verkstäder lycka till med Wismo Group framöver
Jag röstar på Hyundai Ioniq 5 N . Det måste bli lite mer glädje med elbilar , om man ska nå grupper som älskar att Köra bil . En del förevisar stolt att deras bil kan parkera själv , andra känner glädje och stolthet över , när dom fickparkerat riktigt snyggt och smidigt på en trång plats . En del sitter helst och tittar på YouTube medans bilen kör , andra finner nöje i att köra själva . Bilar för allas smaker blir nog bäst .
Är det inte lite väl många röster på Kia EV3? Hur många har ens blivit levererade och därmed körda ett tag under nuvarande år? Känns lite som när Europeiskt journalister röstade fram Jeep Avenger som årets bil…och sen när den väl blev tillgänglig och testad så var det kanske ingen direkt succé.
Jag tycker rent generellt att modeller som levererats, testats och fått bra mottagande skall lyftas fram lite mer för då vet vi ju mer om det är en bra bil. Dessutom brukar väl version 2 av varje modell vara bättre än 1:an så exempelvis borde väl Kia EV6 refresh som släpptes i år gissningsvis vara en bättre bil än nya 1:a versionen av EV3?
Alltså… Bilarna är ju testade innan man nominerar, jag har flera videos på min YT-kanal där jag kör Kia EV3 på svensk mark, det finns flera i EV3-gruppen på Facebook som fått sina bilar levererade och demo-bilarna rullar på för fullt ute i landet. När det gäller “Car of the Year” så får alla journalister som röstar köra bilarna innan de lägger sin röst, alla har haft möjlighet att känna och köra bilarna. Ingen svensk journalist som är jury för Car of the Year hyllade Jeep Avenger, det skedde på andra ställen i Europa.
Jag tycker Kia EV3 faller in på det du säger, att bilen ska ha levererats, testats och fått bra mottagande. Jag håller inte med om att gen 2 av en modell automatiskt är bättre än gen 1 av en annan, Kia i det här fallet. EV6 är absolut en bra bil men den är dyr och den gör inte så mycket för att skaka om elbilsmarknaden som jag tycker EV3 gör med sitt låga pris (elbilsmässigt sätt), höga grundutrustning, goda innerutrymmen och lång räckvidd.
Fast första versionens EV3 har ju alla uppdateringar från senaste EV6. Förutom 800V då.
Sen tycker jag det är synd att bilarna måste vara så stora när ni pratar familjebilar.
Tror faktiskt EV3 och motsvarande duger till i stort sett alla normfamiljer egentligen, trenden med jättestora, jättetunga bilar är inget bra.
När jag var liten hade pappa en Saab 99 EMS sedan där både packning, barnvagn, och hela familjen på 4 fick plats på 4450 mm längd, 1690 i bredd och 1440 i höjd och en vikt på 1200 kg.
Frågan är hur SAAB:en skulle stå sig i en kollision dock, och då menar jag inte relativt alla andra större bilar (kapprustning i bilstorlek är ett giltigt argument) utan i Euro NCAP 2023.
Fått lite begrepp om storleken nu, KIA EV3 är nästan identisk i storlek med min MG ZS, pyttelite mindre bagageutrymme i MG och lite längre hjulbas på KIA bara. Sen är KIA högre men har lägre markgfrigång.
Intressant. Jag äger själv en Kia och bor i Skåne. I november fick jag ett mail att bilen skulle premiär-visas helgen den 16-17 november. Jag åkte dit och kollade på den och pratade med säljaren. Hon sa då att första båten av bilar redan var såld och jag har för mig att dessa bilar skulle levereras i januari 2025. Om jag ändå var intresserad så kunde jag skriva upp mig för leverans på nästa båt som planerades att ankomma mars-april 2025. Men kanske så att en ännu tidigare båt med leveranser hade skickats till andra delar av Sverige. Jag ser i varje fall ingen EV3 på gatorna runt sydvästra Skåne.
Jag måste säga att jag är lite osäker på vad du är ute efter. Tycker du att ”årets elbil” borde vara 2-3 år gammal så man ser driftsäkerheten? Tappar ju lite grejen med ”årets elbil” då