Avsnitt 103: Kampen mellan 800V-bilarna

Idag har duon besök av en person som nämnts tidigare i podden som Audi-fantasten som blivit E-GMP-fantast. Vi får höra från en ägare av en Kia EV9 och Hyundai Ioniq 5N varför dessa bilar är bättre än tysken (och resten av Europa) samtidigt som Esse också kört nya Xpeng G6, den billigaste bilen med 800V. Gullin ger en extremt rykande färsk rapport från första provkörningen av Lynk & Co 02 och nya miljözonen sätter stopp för Parkaden… en zon som sattes på paus någon timme efter inspelning.

2 gillningar

Blev nog lite fel vid 30 min där du säger åt dennis att redigera.

1 gillning

Tack, detta ska vara fixat nu :slight_smile:

1 gillning

Tack för ytterligare en mycket informativt och bra poddavsnitt.
Bra tips också om att appen åtminstone funkar betydligt bättre i Kia att ruttplanera med. Deras feltänk till navigationssystem i bilen är inget som lockar mig. Hoppas verkligen de kryper till korset och snarast byter till Android Automotive med google maps i sina bilar, precis som både Hyundai motor och Genesis planera göra i sina framtida modeller.

Ni som testat navigationssystem och ruttplanerare inbyggda i bilarna.

Hur tycker ni röststyrning och ruttplanerarna fungerar i andra bilar i jämförelse med kia.
Självklart slår alla android automotive bilarna kia, men hur ser det t ex ut med VW och Skoda bilarna med sina system?

En tanke gällande spökbromsningar som ni pratade en del om . Det är ganska vanligt bland oss yrkeschaufförer att man kör med dashcamb i vindrutan , på grund av en del självmordsbenägna arga medmänniskor, som tror att dom hämnas på ett bra sätt , när dom svänger in framför och tvärnitar , efter att dom tyckt att vi är i vägen på något sätt . Olagligt och vårdslöshet i trafik efter vad jag förstått . Undran gäller vad som händer juridisk vid påkörning bakifrån med spökbromsning i liknande situation. Människors ovanliga beteende kan man ju ändå ofta förutse , efter alla år med 12000 mil om året . Jag gör aldrig en omkörning om det finns en anslutande väg till vänster t.e.x , för många verkar tro att det räcker med att bara titta åt vänster , innan dom kör ut på landsvägen . Men galna bilar känns ju nästan ännu otäckare . Jag får väl köra med ännu mer framförhållning än jag redan gör i fortsättningen.

Jag skulle vilja fortsätta hävda att deras system är riktigt bra, dock inte lika pedagogiskt som andra må ha men minst lika bra.

Allt handlar om att göra saker i rätt ordning, och jag trodde nog @Attila hade knäck den koden med tanke på hur pass kunnig du är om bilen. :wink:

Appen är smidig för att lägg in destinationer, men bilen har typ exakt samma funktion inbyggt.
Men det krävs att det görs i rätt ordning.

Måste nog göra ett klipp om detta för att förklara hur jag menar. :innocent:

Och just att Android automotive skulle lösa några problem som kanske egentligen inte finns har jag ytterst svårt att förstå.
Personligen tycker jag det är sjukt överhypat :grimacing:

3 gillningar

Enkelt: Alltid bakomvarande förares ansvar att hålla tillräckligt avstånd enligt trafikförordningen.

När jag först fick min ID.3 var röststyrning och navigation närmast usel men när mjukvaran uppdaterades så den fick wireless Android Auto löstes I princip all problem och nu i ID.BUZZ och med uppdateringar av Android Auto har den blivit helt oumbärlig den gör allt jag vill navigera ringa sms Spotify TuneIn mail mm allt röststyrt jag kan planera resor i telefonen som sedan finns i bilen när jag ska iväg Hej.ID röststyrningen har blivit mycket bättre men den fyller inte längre någon viktig funktion för mig
Däremot om jag ska ut på längre körningar har jag alltid Waze igång den ger aktuell info om vägarbeten köer olyckor fartkameror och poliser längs vägen den är oumbärlig

Enda jag saknar är att Android Auto inte använder ID.Light i underkant på vindrutan och visar sväng höger sväng vänster det skulle göra den optimal

Det går inte att hålla avstånd till en bil som nyss svängt in framför , alldeles för nära framför oftast dessutom. Omöjligt . Jag har väldigt svårt att tro att polisen , efter att ha sett filmen från dashcamb . Skulle finna att lastbilschauffören är skyldig efter en sån händelse . Dessutom ofta trots att det är tomt framför och bakom i omkörande fil , med stor risk för stenskott dom följd . Men man får väl börja bromsa så fort man ser en Tesla osv , komma körandes vid sidan . Bilar som någon gång uppvisar såna beende, borde inte tillåtas på vägarna . Bättre att folk lär sig köra själva på ett bra sätt . Gäller även lastbilschauffören som inte håller avstånd.

Och skulle det väldigt mycket mot förmodan , anses vara ok att svänga in för nära framför en lastbil och slå på en tvärnit . Så lever vi i en anarki gällande detta . Och då får jag väl trösta mig med att det inte är jag som får ont , eller dör i värsta fall ( gud förbjude) . Kanske något för många att tänka på vid chansning på , att hinna förbi i slutet på en två till en sträcka också

Ok, men då kör du inte den inbyggda röststyrning och ruttplaneraren längre?

Vore intressant höra nån som inte är frälst i nån speciell bil uttala sig om jämförelse mellan Kia och ex. vis Skoda i MEB plattformen vad gäller mognad av den inbyggda röststyrningen och ruttplanerare.

Testade i ID.4 nu när jag lämnade tillbaka den. Den fattade inte vad jag menade när jag sa “Navigera till Volkswagen group södertälje” utan jag var tvungen att säga gatnamnet “navigera till hantverksvägen södertälje” för att den skulle acceptera det. Då är det kört för mig imo :slight_smile:

2 gillningar

Tack då har jag fått lite svar på mina misstankar.

Vad gäller röststyrning verkar man vara kvar på min 2010 bils nivå att klara att ställa in navigation med röstkommandon.
Samtidigt skryter de med sina AI tjänster som det visar sig inte fungera så bra med svenska språket.
Krångliga inställningar för att ställa in rutter i bilarnas egna system är skamligt se i bilar som kostar över en halvmiljon och jag förstår att leverantörerna ogärna vill skryta om de systemen, utan hellre skryter om att man kan köra apple carplay och android auto i bilarna.

AI-tjänster fanns inte i den ID.4 jag testade nu tyvärr. Ska hämta en ID.7 Tourer på fredag, förhoppningsvis är det ID version 5.0 i den :slight_smile:

1 gillning

Alla Tourer har väl 5.0?

Gör gärna det och testa också röststyrningen på svenska.

En sak att kunna ställa in rutter via mobilen eller att ha lärt sig den hårda vägen att lära sig alla menyer och steg för att ställa in en rutt via skärmen.

Utan bra röststyrning för att ställa in eller ändra rutt under pågående färd är det inget bra navigeringssystem anser jag.

Jag tror Kia släpper AI tjänsten först senare i december tror jag det var, men de har utryckligen sagt att den inte stöder svenska.

Noop Jag är inte speciellt teknikintresserad men jag har min kompanjon sen många år tillbaka både arbete och privat min Android telefon den löser många av mina dagliga behov

Jag har Android Auto i alla mina tre bilar och har samma funktionalitet i alla det handlar mest om bekvämlighet och funktion det fungerar lika bra på dagliga turer som resor på kontinenten…

If it ain’t broken why fix it…

1 gillning

Röstassistenen i Kian är inte applicerabar på den typen av funktioner.

Så inget att ens testa.

Vi är inte där riktigt än på några system anser jag.
Inte ens Siri eller Alexa sköter det där tillfredställande idag trots att de finns på miljoner av enheter.

Sverige är ett land av dialekter.
Min funkar inte med någon assistent. :man_shrugging: