Avsnitt 102: Car of the Year - Husvagn edition

Vilken vecka, våra poddare har behövt umgås med varandra på riktigt! Inget synd om dem dock, det var i sol och värme… men det går man inte prata om än. Istället har Tesla påbörjat den riktiga uppgraderingen till V4, Gullin har kollat på Hyundai Ioniq 9 i Los Angeles och Kia har annonserat nya Kia EV9 GT, en bil som ifrågasätts. Northvolt fortsätter att vara på löpet och det är dags att utse Car of the Year för europeiska motorjournalister, frågan är om Esse och Gullin har rätt i sina gissningar eller ej. Det diskuteras låga kofiensvärden och duon hjälper en lyssnare att välja en ny bil efter ett husvagnsköp. Ni hör ju, det är ett fullspäckat avsnitt av Elbilsveckan!

2 gillningar

Tack för ytterligare en kanonintressant podd. Kul att ni tog upp EQB också som jag gillar framförallt för sin navigator som sticker ut, men även för att jag gillar praktiska bilar att lasta i. Har lagt in den som ett alternativ att testa under 2025 och har också Skoda Elroq på listan samt Renault R4 e-tech om/när den kommer. Listan lär garanterat öka under 2025.
Gillar att ni tog upp bilar med campingläge och V2L på de bilarna ni rekommenderade för husvagnsägare.
Just campingmode är inte direkt nåt jag lagt in i mina önskelistor, men helt klart kan det vara otroligt praktiskt om man behöver slagga över i bilen och det tillsammans med V2L är ju en bra kombo.
Kul att ni testar både V2L och även campinmode också i en del tester av elbilarna. Ser gärna mera av det framöver hur det funkar i bilarna!

Själv har jag det inte högst på mina önskelistor, men skulle tillägget V2L och äkta campingmode ingå, så skulle jag nog kunna öka budgeten lite i mina planer. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Perfekt när man har hundar! I vår ID 4 måste jag ju förlänga med en halvtimme hela tiden om vi går in i någon butik t ex och de behöver sitta i bilen.

1 gillning

Intressanta tänkanden om luftmotstånd på elbil :+1:. Jag tänker att det kanske beror mycket på transportbehov , och kör vanor . Om jag med mina vanligtvis Max 15 mil hemifrån . Och utan större ekonomisk ansträngning , skulle kunna välja en stor biffig snygg elbil med högt luftmotstånd, och därmed hög förbrukning. Så skulle jag göra det . Bara den klarar dom transportbehoven med lite marginal på räckvidden . Bränslet är ju så billigt vid hemma laddning , så det skulle jag inte bry mig om .

Det här med räckvid (och även laddhastighet) kommer, precis som megapixel på en kamera eller hastighet på en processor i dator, vara parametrar som blir mindre och mindre intressanta. Nu är det de enda vi pratar om när man jämför elbilar, men egentligen, min Id7 GTX Tourer kör Sthlm - Gbg och behöver ladda i 10 minuter vid 7-8 grader då är vi redan hemma enligt mig. Då har jag redan offrat räckvid pga 20 tum och dubbla elmotorer, PRO S lär ju knappt behöva ladda alls på den sträckan. För att få med de sista fossilkramarna kanske det behövs 100 mil räckvid, men för oss som kör el så vet vi att det är total waste.

Håller inte med om att det är det enda vi pratar om när man jämför elbilar. Det är självklart att det nämns och det är en viktig del för många men det är ju inte orelevant. I det här fallet handlade det också om en person som drar husvagn, då krävs det mer än 10 min laddning mellan Sthlm-Göteborg.

Alla har olika behov och krav :slight_smile:

Ja det hjälper nog både flämtande hundar och människor i stående bil under längre perioder :slightly_smiling_face:

Nej jag menade inte att vi ska sluta prata om det, det fortfarande relevant, jag syftade mer på diskussionen att offra räckvid för utseendet osv. Dessutom är de bilar med acceptabel räckvid lite för dyra fortfarande. Ska bli spännande att se utvecklingen mot billigare elbilar de kommande åren.
Tack för erat engagemang och era analyser. Ni gör mycket för elbilarnas etablering i Sverige.

1 gillning

Ah, då missförstod jag dig, sorry :slight_smile: Som jag sa i podden, jag är fel person att prata med gällande att offra utseende för att maximera räckvidden och jag tror att alla har en sådan gräns någonstans. Batteritekniken, det är där det kommer hända saker :slight_smile:

1 gillning

Hade ju ingen annan att prata med :wink:

3 gillningar

Så länge det inte kostar extra pengar i underhåll m.m, med alla flappar som fälls ut/ned i vissa hastigheter och annat hittepå för att kräma ut lite mera, så är jag med på funktion före utseende. Annars tycker jag man kan sluta sälja in sånt och lägga alla utvecklingspengarna på att optimera batteritekniken och tyngden i bilarna istället.

och elektriska laddluckor! Herregud vad dumt

3 gillningar

Kan ändå tycka att Tesla och E-tron är undantaget.

Ja det finns absolut en hel del onödigt som kommer att gå sönder på elbilarna efter ett tag. Tesla model 3 har en knapp för att öppna dörren inifrån, men sedan ett säkerhetshandtag utifall knappen pajar. Problemet är bara att det händer fall där förare öppnar dörren med säkerhetshandtaget istället för att trycka på knappen. Risken med detta är att rutan pajar med en sådan åtgärd. Tesla ersätter troligen inte trasiga rutor pga den märkliga lösningen med knappen och den manuella dörröppnaren. Antagligen för att de inte tänkte efter före de satte in den billiga knappen först, istället för en vanligt manuell dörröppnare. Nåt som @Esse kanske får följa upp i ARN-ärenden framöver möjligen.

Som en person som bor där snö inte finns vet jag inte om du borde få bestämma vad som ska vara undantag :wink: Hafft problem med både e-ton och Tesla i snön där det bygger is under natten och sen vill inte luckan stängas :slight_smile:

En fet smäll har räckt för att öppna luckan i fronten på min MG, även efter en tur på E22 i snöstorm och 15 minus. Känner inget behov av en ellucka :sweat_smile:

hehe :slight_smile: Skulle säga att vi är mer utsatta för isblock som bildas – jämfört med all mysig pudersnö där i norr!

Aerodynamik och utseende är ju högst individuellt, en ren smaksak. Och tycker någon annan att jag valt århundradets fulaste bil ser jag det som ett plus😄, alltid retar det någon (lite pubertalt, jag vet). Tillhör det fåtal som inte förstår varför man designar elbilar som fossilbilar, släpp fram kreativiteten. Stör mig t ex på Skoda Enyaqs frontblaffa, som att köra runt med en lagårdsdörr i nosen, Elroq mycket bättre. Tillhör också det fåtal som tycker Volvo 240 är århundradets fulaste bil, en treåring hade gjort det bättre, men ändå såldes den i tusental, antagligen inte pga utseendet.

Ganska intressant att diskussionen om EV9 GT hamnar att det är en onödig bil som inte behövs.

Anser att det är ett perfekt tillskott till en marknad som är mycket större än många tror, och där elbilar idag utgör en försvinnande liten andel.

Segmentet stora schabrak med mycket hästkrafter, som iofs sällan lämnar innerstaden.
X5 50M, RSQ8, AMG GLE & G wagon 63/65, Urus m.fl. mfl sen har vi Ford Raptor och Ram TRX som tar det ytterligare ett steg.

Sjukt populära bilar som säljer ganska bra i större städer.

Just där hamnar EV9 GT perfekt, likt en MX Pläääd.