Podden fyller tresiffrigt och det är väl egentligen ingen som blir förvånad. Esse har ett rättelse gällande Teslas avtal och det har kommit en kommentar på forumet som menar på att vi kanske missat Minis kundgrupp. Tesla erbjuder, och har erbjudit, gratis supercharging och Audi lanserar AUDI - Solklart… eCall-systemet var värre än man först trott, Gullin har kört nedcabbat i höstrusket med MG Cyberster och Esse har varit i solen (typ) och kört Kia EV3.
Liten petitess, men 800 V-system kan ha tunnare kablar, inte grövre, p.g.a. lägre strömstyrka vid samma effekt.
Säger vi grövre? det är ju helt fel, precis som du säger
*** GRATTIS till poddar ***
Keep up the good work!
En riktigt trevlig morgon med eran podd och alla våta filmer man startat dagen med
Min kommentar kan förstås missförstås, men eftersom detta är ett elbilsforum, så är det förstås alla recensionerna av Kia EV3 från regniga portugals kurviga vägar jag tänker på
Övervägande lovord från det än så länge korta testerna och det lovar gott att farhågan med väghållningen som dn testen klagat på är förenat med ett stort frågetecken.
Av de tester jag nu fått se, där man även i vissa fall kört olagligt snabbt med plingande övervakare på de regniga portugisiska kurviga vägarna. Även där fick väghållningen godkänt.
Får mig att undra hur olagligt snabbt DN körde och vilka vägar, väderlek eller däckkvalitet de testade bilen?
Nu får jag snart chansen att också själv få testa bilen, så det blir spännande hur en ovan elbilsförare som mig, trivs i bilens komfort och körupplevelse m.m.
Tror oavsett att Kia EV3 blir en stor konkurrent till årets bil av de tester man sett under året.
Jag vill sammanfatta jämförelsen Kia EV3 vs Volvo EX30 med följande kommentar.
Volvo är känd för att bygga bilar som ser större ut på utsidan än insidan, medan Kia lyckats med det motsatta i Kia EV3.
Volvo liksom många andra kinesiska märken ser sig som 2:a hands konkurrenter till Tesla, men vill bli bäst på allt Tesla står för.
Kia ser sig som en jämbördig konkurrent med de konservativa bilbyggarna, men med världsledande teknik och nyskapande design.
Precis! Sa jag något annat? Måste lyssna och återkomma!
Edit: Japp, jag säger tunnare kablar. Men som vanligt så säger jag saker lite för snabbt.
Jag säger följande:
“Det är billigare att bygga på 400 volt, varför det säger någon då? det är ju tunnare kablar”
Jag borde varit tydligare och sagt
“Det är billigare att bygga på 400 volt, varför det säger någon då? det är ju tunnare kablar på 800 volt”
Ang. Teslas gratisladdning: I stort är det ett rätt dåligt erbjudande. Den genomsnittlige Tesla-ägaren kommer inte att ladda många gånger på SC under det året. Men det låter ju som ett bra erbjudande och det har ju folk en tendens att fall för.
Om man som jag (och Esse) bor i Malmö så är ju gratis laddning hos Tesla inte mycket värt i vardagen, detta då närmaste laddare är ca 3 mil bort.
Det gamla talesättet att allt kan säljas med mördande reklam stämmer ganska bra in här
Kära Esse, dina resonemang om Teslas dåliga erbjudande om fri laddning bygger på fördomen om att ALLA som kör elbil bor i villa, men så är det verkligen inte.
Eftersom både allmännyttan och brf:er i gemen är duktigt saktfärdiga på att erbjuda laddning vid bostaden så har man två val om man inte bor i villa.
- Köp fossilbil.
- Gör som jag, ladda på publika stationer, i mitt fall mest på Super Charger.
Med andra ord, genom att göra som Tesla gör nu så öppnas möjligheten för fler att ha råd med elbil. Sen att det egentliga syftet är att pressa ut maximalt med MY innan Juniper lanseras får man väl bara betrakta som smart marknadsföring!
Vill du se hur många som INTE bor i villa, kolla in statistiken här: Boende i Sverige
Av Sveriges knappt 5 miljoner hushåll bor runt 50 procent i en lägenhet i ett flerbostadshus, och runt 40 procent i ett småhus.
Av den svenska befolkningen bor över 50 procent i småhus och över 40 procent i flerbostadshus.
Vad är det man säger om statistik “liars can figure and figures can lie”
Å andra sidan bör man då bo hyfsat nära en Supercharger-station för att det ska funka, så det minskar andelen rejält.
Fördom kanske är lite starkt ord i sammanhanget 8 av 10 i alla fall – kanske nere på 7 av 10 nu nådens år 2024 men den datan har vi inte .
Men jag pratade faktiskt inte om elbilsägare i villa utan om elbilsägare som kan ladda hemma generellt.
Waaaay too much om on-call. Känns som ni kunnat sammanfattat läget på ett par minuter om det ärendet.
Vill ge Esse cred för sin Kia ev3 video. Snäpp upp i kvalitet, rakt på sak och lagom snabba klipp. Standard EV3 borde snart finnas som privatleasing under 4000kr. Brukar hålla mig till 1% regeln i leasing. Ex 399.000 kr = 3990kr privatleasing. Ligger det under en procent är det en bra deal. Över en procent, mindre bra deal.
Tackar hjärtligast! Tyvärr hann vi inte trimma ner poddavsnittet denna veckan då vi spelade in så sent på veckan.
Jag å andra sidan gillar långa avsnitt , under alla timmar på vägarna . Vi kan även berömma Esse för hans opartiska recensioner av sin Tesla . Dom flesta vill nog försvara sina val .
Instämmer med föregående beröm och håller med att både @cgullin och @Esse levererar mycket informativa poddar och recensioner i sina videos. Ni kompletterar varandra perfekt!
Bättre hos Mercedes: 15000:- att ladda för på två år.
Älskar måndagar, ser verkligen fram emot den dagen på söndagarna! Brukar alltid lyssna på podden när måndagsmiddagen ska tillagas
Helt klart bästa podden att lyssna till!
Ja det blir en bra deal . Egentligen en orimligt bra deal , då 4000 x 36 =144000 , 400000 - 144000 = 256000 i restvärde = 64 % . Med dagens begagnat priser på elbilar , så ska väl det vilja till . Och då har vi ju ändå inte räknat med någon ränta , som finansbolaget garanterat lever gott på . Jag skulle gissa på att finansbolaget har en rabatt på 50-100000 på bilen , vid en sån prissättning. Liknande scenario får man på en ID3 pro för 4500 kr i månaden , och 470000 kr i nypris .