Är laddabbonemang dåligt för oss konsumenter?

Jag har min första elbil på gång nu, och jag sitter och kollar på möjligheter att snabbladda när det behövs. Min bil kommer bli en Renault Megane E-tech med 60 kWh batteri. (Superpeppad på denna! Men det är nog en annan tråd.)

Jag kommer kunna ladda hemma relativt billigt till cirka 2 kr/kWh genom att min BRF satt upp laddstolpar som administreras av Incharge. Mitt resmönster innebär att jag bara i undantagsfall kommer behöva ladda publikt. Renault har ju inte heller något samarbete med några laddoperatörer, vilket betyder att om jag vill ha något laddabbonemang så får jag ordna med det själv. Vilket är skönt på ett sätt, att få välja fritt.

För mig så är det därför inte det minsta rimligt att skaffa ett laddabbonemang. Jag kommer antagligen snabbladda så sällan att jag inte sparar något på det, och att välja ett laddabonnemang skulle innebära att jag skulle känna mig tvungen att ladda hos en specifik operatör, även om det skulle vara kö, eller om tjänsteutbudet är bättre vid en annan laddare. Bil är ju lika med frihet ändå, och att bara få snabbladda på utvalda ställen är ju lite antitesen till detta.

Men visst, jag är inte tvungen att skaffa ett laddabbonemang på något sätt. Men det som stör mig mest är att operatörer som Tesla och Ionity sätter sina drop-in-priser så högt, antagligen då att locka folk att teckna ett abbonemang de inte behöver. Bara som ett sätt att försöka sätta “tänderna” i en kund, och därmed göra det svårare för andra aktörer att hävda sig.

Det menar jag i slutändan bara är dåligt för oss konsumenter, en fungerande marknad förutsätter ändå att det finns många säljare som vi konsumenter kan välja mellan för att hitta bästa pris, eller bästa tjänst. Att låsa in oss kunder i specifika laddnätverk är ett sätt att försöka kringgå det, känns det som, och att skapa monopol på det här sättet gagnar ju ingen. Vill ni inte kunna ladda var ni vill?

Jag kommer förmodligen att bara ladda där det är som billigast utan några krångliga abonnemang som låser in mig, som t.ex. hos OKQ8 eller Circle K, och undvika t.ex. Allego som bara verkar vara dyra helt i onödan.

Ionity och Tesla känns svårmotiverade för mig att ladda på, om det inte råkar vara enda stationen där jag behöver den, eller om servicen är så mycket bättre att det är värt att betala ett dyrare drop-in-pris. Men det kommer ändå kännas att man blir lurad på något sätt.

Men det jag undrar är, hur tänker ni?

Både ni som laddar lite då och då. Undviker ni att ladda på Telsa, Ionity, etc, för att drop-in-priserna är dyra? Betalar ni för onödiga laddabonnemang bara för att ordinariepriserna är så dyra?

Och även ni som tankar ofta, känner ni er begränsade av att behöva ladda på en viss operatör, vilket låser in er till var ni kan stanna på vägen?

Sitter i samma, hade abonnemang förut när Elli va billigt.

Brukar prioritera Circle K (Autocharge) och OKq8 (kortbetalning) när jag är iväg.

Jag kör oftast utan abonnemang och laddar där det behövs. Föredrar eviny för det är oftast ledigt med bra laddhastighet, trevlig app med laddkurva och “bra” pris. I andra hand okq8 och Circlek. Undviker alla med dropinpris över 6kr.

I år med 2 lång resor inom en månad så tecknade jag mig på Ionitys 90kr för första månaden och det gav vinst redan på andra laddningen. Dock sade jag upp det direkt så inte en andra månadskostnad dras.

Teslas abonnemang är ointressant för oss, då vi bor norrut, här så kostar så gott som alla Tesla laddare kring 5kr/kWh med abonnemang och då laddar jag hellre utan abonnemang för “samma” pris.

För förtydligande så sker majoriteten av laddningen hemma. Gör 1-2 100mil+ och någon 40-60mil tur per år då laddning sker på snabb eller destinationsladdning.

En intressant aspekt här, @Zander, när du skriver att det blev vinst på andra laddningen, vad jämför du då med? Med Ionitys ordinarie drop in-pris, eller med andra aktörers drop-in-pris?

Andra aktörers dropinpris tex eviny 4.99kr/kWh.

Ja, ok, det blir ju lika mycket om man laddar minst 60 kWh per månad första månaden. (90 + 3,5x = 4,99x ger lösningen x = 60,4.) Sen blir det lite billigare. Man kanske får kasta in sin gamla TI-83 från gymnasietiden i bilen så att man kan rita grafer när man bestämmer sig för vad man ska välja. :wink:

Man ska väl inte skryta, men jag har en TI-83 Plus. :grin:

2 gillningar

Jag tycker det begränsar och hade gärna sett ett större priskrig som inte låser in konsumenter. Jag kör väldigt mycket bil och laddar ofta publikt. Nu med Ionitys nya abonnemang så har det blivit att det oftast är där jag laddar vilket gör att jag kanske inte laddar när det är optimalt eller när jag vill ladda.

För videos försöker jag ladda där bilen föreslår men ibland så känns det så sjukt ovärt att betala 6-7 kr om man kan stanna 20-30 min innan och betala 3,50kr på Ionity. Jag har lite olika lösningar för att komma runt det men nog känner jag mig inlåst.

2 gillningar

Jag håller med Gullin, jag har en stilla förhoppning om att operatörerna utan abbonemang (men som ändå håller rimliga priser) skall locka mer och mer kunder. Diesel/Bensin kostar i princip lika mycket oavsett mack (skiljer det så beror det mer på om macken är bemannad eller inte), jag tror att vi kommer att hamna där så småningom när det gäller kWh-priser också.

Ja, det finns väl egentligen ingen annan rimlig väg framåt. Det kommer krävas en prisharmonisering. I dag tänker jag ”jag har ingen app hos detta företag, så det är säkert svindyrt”. Och sedan laddar jag hos CK/OK istället. Den typen av resonemang drabbar ju laddoperatörerna och laddarna står tomma istället.

Jag tycker generellt att du och andra som gör mycket elbilscontent kanske borde prata mer om just detta, som ändå är en negativ aspekt med elbilar.

Visst, det är sant att man inte förlorar jättemycket tid på att ladda, eftersom man ändå bör ta regelbundna pauser på långkörningar, men kvalitén på stoppen blir ju lägre om man inte kan välja var man vill stanna. Kanske vid någon vacker utsikt? Eller någon bra restaurang, som inte har några laddare, eller bara har några få?

Problemet blir ju ännu värre om man har Ionity-abbonemang eller liknande, då kan man ju bara stanna just hos Ionity om man inte vill känna att man betalar för mycket. Samma om man kör Tesla.

Jag tror att lösningen är att vi som elbilsförare måste aktivt välja bort den här typen av abbonemang och även undviker att ladda på ställen som tar upp ett onormalt hört ordinariepris.

För det här kommer ingen styra upp annat än vi kunder som röstar med laddkablarna.

2 gillningar

Jag skaffade laddabonnemang hos Tesla och Ionity inför semestern. Laddar 95% hemma till vardags men om jag laddar publikt väljer jag nästan alltid Tesla då de alltid finns många laddare och det fungerar alltid. De är också relativt lätta att hitta! Ionity får jag nog avsluta, där laddar jag nästan aldrig och laddar betydligt oftare på Circle K eller eviny (eller vilka det nu är som sätter upp laddare vid ICA). Skulle nog klara mig utan abonnemang då det är så sällan jag laddar publikt och får jag få betala 7kr/kW må det vara hänt! Letade inte billiga bensinpriser heller men har ett Circle K kort sedan gammalt (Statoil tidigare med gratis Mastercard credit, måste vara deras sämsta affär. Det roliga är att det administreras av SEB som försöker få mig att ta deras Master card för 400kr/år😆).