Jag har min första elbil på gång nu, och jag sitter och kollar på möjligheter att snabbladda när det behövs. Min bil kommer bli en Renault Megane E-tech med 60 kWh batteri. (Superpeppad på denna! Men det är nog en annan tråd.)
Jag kommer kunna ladda hemma relativt billigt till cirka 2 kr/kWh genom att min BRF satt upp laddstolpar som administreras av Incharge. Mitt resmönster innebär att jag bara i undantagsfall kommer behöva ladda publikt. Renault har ju inte heller något samarbete med några laddoperatörer, vilket betyder att om jag vill ha något laddabbonemang så får jag ordna med det själv. Vilket är skönt på ett sätt, att få välja fritt.
För mig så är det därför inte det minsta rimligt att skaffa ett laddabbonemang. Jag kommer antagligen snabbladda så sällan att jag inte sparar något på det, och att välja ett laddabonnemang skulle innebära att jag skulle känna mig tvungen att ladda hos en specifik operatör, även om det skulle vara kö, eller om tjänsteutbudet är bättre vid en annan laddare. Bil är ju lika med frihet ändå, och att bara få snabbladda på utvalda ställen är ju lite antitesen till detta.
Men visst, jag är inte tvungen att skaffa ett laddabbonemang på något sätt. Men det som stör mig mest är att operatörer som Tesla och Ionity sätter sina drop-in-priser så högt, antagligen då att locka folk att teckna ett abbonemang de inte behöver. Bara som ett sätt att försöka sätta “tänderna” i en kund, och därmed göra det svårare för andra aktörer att hävda sig.
Det menar jag i slutändan bara är dåligt för oss konsumenter, en fungerande marknad förutsätter ändå att det finns många säljare som vi konsumenter kan välja mellan för att hitta bästa pris, eller bästa tjänst. Att låsa in oss kunder i specifika laddnätverk är ett sätt att försöka kringgå det, känns det som, och att skapa monopol på det här sättet gagnar ju ingen. Vill ni inte kunna ladda var ni vill?
Jag kommer förmodligen att bara ladda där det är som billigast utan några krångliga abonnemang som låser in mig, som t.ex. hos OKQ8 eller Circle K, och undvika t.ex. Allego som bara verkar vara dyra helt i onödan.
Ionity och Tesla känns svårmotiverade för mig att ladda på, om det inte råkar vara enda stationen där jag behöver den, eller om servicen är så mycket bättre att det är värt att betala ett dyrare drop-in-pris. Men det kommer ändå kännas att man blir lurad på något sätt.
Men det jag undrar är, hur tänker ni?
Både ni som laddar lite då och då. Undviker ni att ladda på Telsa, Ionity, etc, för att drop-in-priserna är dyra? Betalar ni för onödiga laddabonnemang bara för att ordinariepriserna är så dyra?
Och även ni som tankar ofta, känner ni er begränsade av att behöva ladda på en viss operatör, vilket låser in er till var ni kan stanna på vägen?