Android Automotive (AAOS) kommer till Hyundai och Kia

Tidigare i år annonserades ju att Genesis planerar byta till Andoid Automotive OS i sina kommande bilar. Hyundai motor gick sedan ut att de tecknat samarbete med Google (Sept 2024) och planerar införa AAOS med början i deras Hyundai ionic5 taxibilar 2026. Nu släppte man också information om att även Kia framöver kommer att gå över till AAOS. Det kommer att göras i steg och ingen tidplan är ännu släppt vad jag sett.

"Hyundai Motor Group (the Group) is expanding its partnership with Google to deliver next-generation navigation and infotainment experiences. Drivers of new Hyundai, Kia, and Genesis vehicles will soon get access to fresh information about 250 million places around the world from Google Maps Platform – in addition to the convenience of the Android Automotive Operating System – right in their vehicles.

By integrating Google Maps Platform’s Places API (Application Programming Interface), the Group will enhance navigation accuracy using Google Maps’ vast information about places, which includes fresh detail about business hours, contact information, ratings, reviews and more. Kia drivers in North America will be the first to experience these enhancements, with subsequent expansions to Hyundai, Kia and Genesis models globally."

Man kan säga mycket kring Google dominans m.m, men vore jag bil leverantör och ser effektivitet och kvalitet som viktiga komponenter, så hade jag gjort precis det Hyundai motor group nu gör.

Deras egen kompetens är att utveckla fordonsnära kärnfunktioner, dvs fokusera då på den utvecklingen inom koncernen.

Sedan lägger man ut Infotaimenttjänster till 3:e parts aktörer som kan sina speciella saker. T ex Amazon med sin AI assistent Alexa som de ingick samarbete med förra året, eller samarbetet med Samsung med sin tjänst Samsung carpay som de nu lanserar som Kia carpay.
Nu då också samarbetet med Google då med sitt AAOS och Google maps.

Note: Tillägg till tidigare information från Hyundai motor group som hintar om flera samarbetsområden i tjänsteutvecklingen.

" A Future-Focused Partnership

As Hyundai Motor Group and Google continue to collaborate, the focus remains on advancing artificial intelligence (AI) and future mobility capabilities. Together, they are exploring new ways to redefine the driving experience, ensuring that customers benefit from the latest technological innovations."

Några frågor runt detta. Kommer Apple CarPlay stödjas via Android Automotive OS och krävs det ett Google konto för att använda en bil som har Android Automotive OS eller finns det något endast-bil light konto som kan användas. Eller rent av inget Google konto alls?

Lite svårtolkat om de nya modellerna (EV3, EV9 och EV6 Facelift) som nu rullar ut kommer att få kartuppdateringen.

Relevant fråga. Jag skulle aldrig logga in i en bil.

Inte ens med biltillverkarens egna inloggning?

Jo det går fint. Bara jag slipper en setup process i bilen innan allt fungerar.

Jag tolkar det som att man i första steget för Kia kommer att få kartutrullningen via det google maps API man integrerar med nu rullande OS i bilarna. Det borde kunna lösas med en mjukvaruuppgradering. Sedan i steg 2 när man inför Android Automotive som OS så kommer det troligen behövas ny hårdvara är min gissning.

Det är upp till tillverkaren om Apple Carplay kommer ha support. Alla tillverkare som har AA idag har också support för Carplay, det finns ingen begränsning hos Google.

Det går utmärkt att inte logga in med ett Google-konto i en Google-bil. Du kan fortfarande använda alla bilfunktioner men du kan inte använda några google-tjänster (såklart). Google Maps fungerar fortfarande utan problem.

1 gillning

Det är nog så jag också vill tolka det.