AMS 100-mils vintertest

Dom har nu släppt det på Youtube, en timme av lärorikt och frustrerande innehåll.

Tyckte i början att det var orättvist att inte få använda Chargefinder men vände efter lite betänketid och tycker att man testar ju faktiskt bilens Navi också.

Håller på att kolla på den just nu och nu 20 min in väljer dom redan intressanta laddstopp, två bilar på en 120kW laddare i Botorpström…

To be continued.

Jag gillar deras 100-milatester! Är ett härligt gäng! Men det var allt lite synd om Elias, han hade en jobbig dag i BYD:en. :laughing:

Hehe, ja, att välja den dagen med årets värsta snöstorm i Småland är kanske inte bästa dagen för ett 100-milatest (eller så är de det, men inte helt representativt).
Nåväl, med de förutsättningarna är det ända inte katastrof för de flesta av deltagarna.

Jag tycker nog att det var bra. Elbilar ska prestera bra i en svensk vinter, så testerna borde alltid se ut så här. :grin:

Att köra 100 mil sommartid är ingen konst med nån elbil mer eller mindre, tycker detta är svinbra!

Positivt att alla bilar tog sig i mål, ja utom id7 då men en punka kan man ju inte rå för (fast hade ju inte påverkat så mycket om det funnits ett reservhjul)…

Men fattar inte, navitatorer i bilar är så kass fortfarande 2024, sjukt…

Och alla säkerhetssystem som packar ihop just när dom behövs som bäst. Nog för att dom inte kan fungera när sikten är dåligt eller bilen full med saltskit men det är ändå jättekass, helt plötsligt är en helt ny bil inte säkrare att köra än en från mitten av 2010-talet.

Jag trodde ändå Teslan skulle vinna, var förvånad att en kines slog den. Och allt gnäll på förarstödsystemen, känns som dom är långt ifrån självkörning i snöväder.

Vintertester sållar verkligen bort dåliga och bra bilar.

Kan inte annat än hålla med den goa gubben i ID7, även om sensorn är kleggad med snö kan man väl ändå få ha en dum farthållare…

Om man som biljournalist inte fattar att man inte ska ladda en tesla till 100% på en supercharger,(speciellt inte i en “tävling”) så kan man inte sitt jobb helt enkelt.

1 gillning

Du missade delen om att de skulle följa navigatorerna? I det här fallet ville Teslas navigator att han skulle ladda till 100%.

Man borde ju kunna lita på navigatorerna…

Ställer mig mycket tveksam till att tesla själva i sin route planning föreslår 100%…

Gom i tesla visade ju riktigt fel också, lika lustigt det.

Fast det gjorde den ju inte, han sa ju att bilen sagt att det var 20 minuter kvar att ladda innan man skulle åka vidare, då hade han ändå pluggat ur och åkt…såklart man inte når till nästa mål då…

Frågan är om han hade visningen bredvid batteriet inställd på km istället för % och tog beräknad räckvidd därifrån, då stämmer det ju aldrig i och med den visar enligt WLTP (eller EPA?)

Låter verkligen idiotiskt om det är så Tesla har gjort. Då förtjänar de ändå att de inte vann. :smile:

“Räckvidden som visas i Model 3 är en uppskattning av den uppskattade kvarvarande batterienergin baserat på EPA-klassad förbrukning” - tydligt i manualen.

Varför ska man behöva kolla i manualen för något så banalt? :grin:

Och varför visar en biltillverkare bara hittepåsiffror där…?

Gissometern i vår ID 4 tycker jag funkar helt okej. Den baseras ju på något genomsnitt för de senaste resorna i alla fall.

Gamla eller nya sättet att räkna? Tesla fick ju nyligen återkallelse i USA för att inte visa för optimistiska siffror; kom den uppdateringen till Sverige också?

Tesla har ju en utomordentlig “energi app” att använda när man vill veta bilens uppskattade räckvidd.

Var ju appförbud. Man ska inte behöva en app för att köra bil :wink:

1 gillning

Fast jag pratar självklart om bilens egna appar, och detta är en av dom…