Ämnesförslag: Underhåll & fel jämförelser mellan fossilbil respektive rena elbilar

Hej, .
Brukar fråga min besiktningsman när jag besiktar min fossilbil om de har några jämförelser mellan fel på elbilar respektive fossilbilar, men har hittills inte fått några andra svar än att det vanliga med bromsar och dämpare m.m som återfinns i alla bilar är det de lyfter och det är ju kanske inte så konstigt.
Vore intressant få information om hur statistiken ser ut för rena elbilar jämfört med fossilbilar, nu när de funnits ett tag. Om t ex bromsar och dämpare m.m som finns på alla bilar påverkas åt något håll vad gäller fossil respektive ren elbil. Man vet ju att tyngden på bilarna ställer krav på däck som ett exempel, men det borde väl påverka dämpare och bromsar också kan jag tycka.
Sedan vore det intressant att höra vilka fel som är vanligast som gäller specifikt elbilar där kanske det datat återfinns mest hos återförsäljarnas serviceställen. Men just den delen kanske dels redan har belysts, eller är såpass hemligt att återförsäljarna inte vill delge oss konsumenter detta.
Vore detta inte nåt som ni kunde räta ut en del frågetecken kring i nåt kommande avsnitt i elbilsveckan om möjligt?

När jag ställt frågan och baserat på erfarenhet så är det, vad gäller besiktning, mest saker relaterade till vikten, typ däck, spindelleder, styrleder och knackstag, alltså relativt billiga grejer, sen bromsarna, som på andra bilar som körs försiktigt. Här borde VW klara sig bra med MEB där dom var smarta nog att sätta trumbromsar bak.

Elbilar är ju inte så gamla än att dom börjar få mycket anmärkningar men oljeläckage är inte ett problem, däremot en den tillverkare som drar bromsrören över batteriet, det kan bli ett problem i framtiden.

Bilar nuförtiden håller rätt bra mekaniskt rent generellt.

Zoe ZE40 verkar ha problem med spindellederna fram. De är samma som på Clio som är en 600kg lättare bil. Nu är det andra gången som de måste bytas. Ett skitjobbigt projektet om man byter hela länkarmen. Eller ca 9000:- och uppåt om Renault skall göra det. Denna gång skall jag bara byta själva bussningarna. Vi får se om det går…
5 år och 16500 mil.
På min ZE50 verkar det vara en uppgraderad lösning för den håller än så länge (också 16500 mil just nu).

Det börjar komma intressanta resultat nu på långtrullande taxibilar.

I Tyskland har ett taxibolag egen snabbladdare och verkstad, där de fixar det mesta själva på sina taxibilar.
Taxibilarna de har är mestadels elbilar, där Skoda enyaq är övervägande.

Förutom att de nu nästan kört 30 000 mil med sin första Skoda Enyaq first edition, så har de status på batteri och renoveringar av bilen.
Batteriet som snabbladdats hela tiden till 100% har fortfarande 78% kapacitet.
Däck har de bytt ungefär var 5000 mil och sedan har de fått byta främre skivbromsar och dämpare 2-3 ggr. Inredning och övrigt har också klarat sig utan att behöva renoveras trots alla passagerare som åkt med genom åren.

Om man nu kan får ner vikten på bilarna med främst lättare batterier framöver och sedan kan hitta bättre lösningar för framförallt bromsarna, så har man kommit långt.
Mercedes kanske är på något bra där vad gäller alternativ till vanliga bromsar, med sin ”in-drive brake” lösning. :+1: