Jag planerade först inte att köpa elbil efter som att jag trodde dom var oförsvarligt mycket dyrare än en fosilbil, men när jag fick offerterna ligger Tessla Model Y (standard range, rear wheel drive) bara €3000 högre än till exempel en diesel WV T-roc eller €2000 under en Volvo XC40 mildhybrid. Tesslan ligger också lägre än i pris än Volvo EX40, Skoda Enyaq, Kia EV6 och Hyundai IONIQ 5. Förutom att jag inte gillar Elon Musk, speciellt nu när han blandat sig in i politiken, vad är era argument för att betala mer för något annat än Tesslan? Någon annan bil i samma prisklass jag har missat?
Fråga två, om jag bestämmer mig för att köpa en Tessla, hjälp mig att argumentera varför jag bör lägga till €7200 för att få en long range, dual motor. Det verkar ju vara den versionen som är den vanligaste i Sverige. Long range, single motor finns inte tillgänglig för direkt leverans och är därför inget alternativ.
Provkör bilen innan du bestämmer dig är mitt råd, åkte med (i baksätet) i en kompis Tesla model Y long range dual motor för någon vecka sedan och mitt första intryck var hur stötig den var. Nu kanske jag är bortskämd med min BMW i4 som har luftfjädring bak men åkturen i Teslan var inte behaglig. Sen finns det såklart många bra saker med den bilen vilket gör den prisvärd.
Titta på och provkör Xpeng G6. Mycket trevlig bil som är ett alternativ till Model Y om man nu inte är helt emot att köpa ett kinesiskt märke.
Hjälp oss litegrann, du skriver priser i euro så det är inte svenska marknadens priser som gäller? Förutom priset på MY, varför är du sugen på modellen? Du behöver dragvikten? Utrymmet i kupén? Utrymmet i bagaget? (Kom ihåg att Tesla mäter annorlunda i bagaget och deras volym är en glädje siffra)
Jag håller med tidigare svar i denna tråd, MY kan upplevas stötig och okomfortabel jämfört med många andra bilar men åker du i ett land där asfalten är slät och fin och aldrig gropiga vägar så blir det problemet mindre. Xpeng G6 har bättre komfort, dock ännu lite kort om riktiga tester, men Gullin kommer väl snart (idag?) med sin långtursfilm på den.
Tackar så mycket! Ska försöka svara på frågorna. Rom / Italien med ett elpris som ligger långt över vad vi är vana att ha hemma. Har dock möjlighet att ladda där vi bor. Planen är dock att billen kommer att följa med oss hem om några år. Familj med två barn 7 och 9. Bilen kommer främst att åka korta sträcker till och från skola / affärer men vi planerar också helgutflykter, skidåkning i Abruzzo (bergen nära Rom), Alperna samt någon tur hem till Sverige någon gång om året. Drag och dragvikt är viktigt, minst 1300kg, men om det är 1300 eller 1900kg spelar inte så stor roll, det är ändå för lite för en biltransport. Jag har körkort. Den enda anledning till just MY är priset och jag behöver er argumentation för att välja något annat. Vi vill ha en familjebil och MY är egentligen större än vad vi planerade för. Jag gick ut förutsättningslöst och frågade efter offerter på bilar som finns för leverans inom 6 veckor så trodde att jag skulle landa på en diesel eller mildhybrid i mellanstorlekssuvsegmentet. Men när priset på MY är ungefär det samma på en diesel eller mildhybrid, så tvekar jag på vad jag bör välja…
Med det behovet på dragvikt så är det Polestar 2, Ioniq 5 och Kia ev6 som jag kommer på som alternativ till MY om man begränsar sig inom samma prisintervall. Tyvärr har jag givetvis dålig koll på italienska priser. Här i Sverige kan man just nu köpa Ioniq 5 RWD för 520.000 kr och AWD för 555.000kr båda med 77kwh batteriet. Finns med ett mindre batteri men då räcker inte dragvikten. Polestar 2 singel motor long range kostar 559.000kr. Kia Ev6 är lite otydligare priser men börjar runt 570.000 för AWD. Obs dessa priser är kampanjpriserna i Sverige just nu. Som jämförelse kostar MY RWD SR 554.000 kr här.
Av dessa hade jag personligen valt Ioniq5 i första hand sedan EV6. P2 ska vara ganska trång i kupén samt lastutrymmet också onödigt litet om ni ändå gör långtripper med barn.
Andra alternativ om du skulle vända på det och köpa i Sverige och ta ner till Italien så finns Zeeker x och Xpeng G6 då jag förstått det som ingen av dem säljs i Italien. OBS om ni ska bo flera år till i Italien så skulle jag inte göra detta då service kan bli svårt om Zeeker och Xpeng inte börjar sälja i Italien.
MEB (Id.4, Id.7, Enyaq) så måste du ha AWD versioner för de har väl typat dragvikten till 1400kg på kontinenten men som du sa så tycker du att de är för dyra.
Tackar så mycket! Får ta och prova Ioniq 5 och Kia EV6. Finns där någon som kan hjälpa mig att argumentera för Tessla Model Y mer än priset? Bör jag välja en bakhjulsdriven med lilla batteriet eller är det long range all wheel drive som gäller?
Tyvärr vet jag bara personligen varför jag inte skulle köpa en Tesla och hellre betalar högre pris för annan bil, men mina orsaker är blandat objektivt och subjektivt. Förhoppningsvis kan någon annan hjälpa med bara objektivt framställa fördelar och nackdelar med en modell Y jämfört andra modeller.
Sedan kan du ju fundera på om du vill stödja ett företag som totalt kör över arbetsmarknadens parter. Tesla är för mig en ickefråga så länge de inte accepterar kollektivavtal. Jag ser de som köper Tesla som strejkbrytare, så länge konflikten pågår.
Jag vet inte hur det ör i Italien, men hör i Sverige så har Hyundai just nu en fantastisk kampanj på Ioniq 5. Det är en väldigt bra bil, speciellt för vad den kostar just nu.
Vad är det för kampanj?
De har en kampanj där de säljer ut den utgående modellen från 520.000:- för long range modellen.
Prislista finns här: https://dmassets.hyundai.com/is/content/hyundaiautoever/Prislista_IONIQ_5-2pdf