Zaptec Go eller Defa Power?

Låter ju lovande - hoppas det är löst tills det är dags för mig att boka installation fram mot sommaren. Och att grön teknik-avdraget är kvar efter årsskiftet :sweat_smile:

Hej!

Har DEFA 4g som Zaptec?
Jag har en Tesla och bor i radhus. Garagelängan ( 3 fas 10A) är en bit bort så jag kommer inte kunna använda wifi. Dessutom har samfälligheten för tillfället endast avtal med Vattenfall så jag kommer inte kunna använda Tibber heller.

Så hur är zaptec go jämfört med Defa (appar osv) om endast har möjlighet till 4g??

Tacksam för svar och gott nytt år! :slight_smile:

Hej och välkommen till forumet!

Defa har 4G men det kostar 499 kronor för sju år.

1 gillning

Men kör man via mobil uppkoppling så funkar inte Defa Balancer som jag förstått det, korrekt?

Det stämmer dessvärre. Men om det inte är uppkoppling vid elskåpet så vet jag inte vilken effektvakt som skulle lösa det överhuvudtaget?

Möjligen Wallbox och kabel mellan box och effektvakt.

Kan fungera med Enegic.
Förutsättning nr 1 är att strömförsörjningen till Zaptec laddaren kontrolleras av Enegic och att husets elförbrukning kontrolleras av Enegic.
Förutsättning nr 2 är att Enegic kan styra laddaren att skicka ström till bilen.
Enligt Enegics hemsida sker kommunikationen mellan laddaren och Enegic via molnet och sker den kommunikationen via LTE borde det fungera.
Jag har Vattenfall, som nätleverantör och med timavtal och vid lågpristaxa betalar jag 9,60 öre/kWh

Hej,

Står i valet och kvalet av laddbox och har sållat ner det till Zaptec Go eller DEFA Power. Har för närvarande ingen elbil men har beställt en EX30 :grinning: Det som lockar med Defa är inbyggd kabel och smidig display. Laddboxkillarna har erbjudande just nu med sladd ”på köpet” om man köper en Zaptec Go och enligt frugan är Zaptec snyggare. Kan man ”låsa” kabeln i Zaptec för att förhindra stöld när bilen inte laddas? Och kan man ”låsa” laddaren (gäller båda) så ingen tjuvladdar när man inte är hemma? Har inte Tibber idag och kommer nog till en början iaf inte köra på timdebitering.

Det går att låsa fast kabeln och det går också att se till att bara godkända användare får ladda: https://help.zaptec.com/hc/sv-se/articles/360020482958-Autentisering-och-åtkomstkontroll

GRATTIS

Jag skulle föreslå att du tar ett snack med din elinstallatör (om du har någon som gör dina elinstallationer) och hör efter vad han/hon har installerat och hur det har fungerat jag gjorde det och Peter hade installerat ett flertal Garo och tyckte dom hade funktioner som man behöver med eller utan fast kabel olika färger på fronten rfid autentisering wifi och GSM option när vi installerade för 3 år sedan fanns det ingen app men nu finns det

Jag har en kompis på DEFA och vi kommer att sätta upp en av deras till våra gäster i uthyrningshuset så vi får se hur det funkar

Istället för att leta billigaste på nätet (se hur det gick för dom som köpte Easee) ta ett snack med en elektriker som har erfarenhet av att installera laddboxar

Som vanligt billigast blir sällan bäst

1 gillning

Kom igen, Garo!? Ja, ja jo men så att! Inget fel på Easee som jag ser det - förträfflig och jag tror inte alla köpte den för att det skulle vara lågt pris utan för att det inte fanns speciellt många laddboxar som hade paketerat en så heltäckande lösning med Tibbers integration. Nöjd ägare av två easee boxar sedan 5 år.

Tror jag säkert…

Försäkringsbolagen börjar lägga ihop 1 och 1 har du elbil försäkrad och villaförsäkring så kan vissa försäkringsbolag innom en snar framtid komma ut och inspektera installationerna nu när det blir vanligare med laddare på husen och inte alla är så noga med installationen

Här en bekant på Djurgårds Förvaltningen (kungens fastigheter) och dom får inte längre montera utomhusladdare på fastigheter utan dom måste monteras på separata fristående från fastigheten laddstolpar

Kommer nog att se mer av detta framöver

Nä är nog inget fel på easee rent funktionsmässigt, det är jag säker på. Det är bara reglementsebmiga redundansen som saknas.

Är det så, att man bara använt enkla relä till högspänningskretsen, är man riktigt dumma i huvudet.

Spelar ingen roll hur bra skyddselektroniken fungerar, hur fräsigt enkel installationen är eller hur billig den var att köpa när gräsklipparen blir strömförande för att du kört över laddsladden och det ensamma relät har svetsat efter ett hårt liv i värme och kyla.

De flesta boxar som kan installeras utan separat Jfb har åtminstone ett redundant system, vissa har flera på både hög och lågspänningssidan med övervakning, t.ex Zappi V2 som har relä i serie med spänningsmätning och nödstopp om något relä inte skulle släppa vid självtestet (testet som alltså inte är nåt unikt för Easee).

Jag satsade på en Defa Power och är väldigt nöjd. Bra, lätthanterlig och stabil app.
Elinstallatören sa att den var smidig och installera och konfigurera dessutom.

Ja, men så är det. Separat jordfelsbrytare bör man definitivt se till att ha med Easee laddbox, nu tror jag väldigt många elektriker har använt separat jordfelsbrytare när de installerat Easee boxar hos kunder. Varför tror jag det? Jo, helt enkelt för att fram till Easee inträdet på marknaden så hade såvitt jag vet alla laddboxar ett krav på minst Typ A JFB och i många fall även krav på den dyrare Typ B JFB.