Kan hjälpa till att förklara med restvärde sen i en annan tråd
Gällande privatleasingen så var det skyltat på XPENGs hemsida.
Jag fick sedan hjälp utav Bilia när jag provkörde att även få det översatt till ett avtal.
Så Bilia har varit högst delaktiga i detta med
Sen är det ett finansbolag (NF Fleet) som äger bilen
Jag är väldigt nära att lägga en beställning på en G6 i dagarna då det finns ett väldigt fördelaktigt privatleasing erbjudande som går ut sista oktober enligt Bilia.
Är det så att vi inom kort kan se en långresa med denna modell i en kanal nära oss?
Funderar också på om det finns några nackdelar med att välja Standard Range och LFP batteri mot Long Range. Kortare räckvidd ser jag inte som en nackdel utan bara andra förutsättningar kring långresa.
Långresan är väl redan gjord av @cgullin ? Gissar att videon kommer snart. Annars vet jag att någon annan svensk YouTuber körde hem en bil från Nederländerna om du i väntan på Christoffers video vill kolla in något.
Oklart om jag redan frågat här eller inte men frågar ändå, har någon sett vad G6 har för vändradie? Enda uppgiften jag sett var 0 och det verkar lite väl litet
Såg just Gullins film. Synd att ruttplaneraren fortfarande inte blivit bättre, det snackades så mycket om att uppgraderingen till 5.2(?) skulle göra den så mycket bättre.
Bromsningarna i kurvor klagade väl Bjørn på i sina Youtube filmer också. Men vill man kopiera MY måste man väl ha lite spökbromsningar
Jag blir väldigt upprörd över hur taskig mjukvaran är i bilen!!! @cgullin Du nämnde även att Geely haft/har problem i videon. Är det verkligen så illa som xpeng, eller är det grader i eländet?
Har personligen full förståelse att det finns buggar i mjukvara i pre-produktions bilar. Kan ha viss förståelse med nysläppta bilar att det kan kvarstå en del icke fullständigt testade funktioner, men om en bil funnits så länge ändå nu som xpeng g6 så är det kalkonvarning på leverantören.
Det hjälps inte ett de har 600 beta testare när det är så mycket kvarstående problem. Jag fattar inte att de ens vågar låna ut bilen för tester när de måste vara medveten om alla kvarstående fel.
Hoppas för deras skull att du fick låna en pre-produktionsbil, men hur som helst så är det grymt bra att ni ärliga testare finns för det är många som höjt xpeng G6 till skyarna av de tester jag sett tidigare.
Skulle säga att Xpeng känns mer färdig än många andra Geely-produkter, om vi nu ska jämföra. När jag prtar lm Geely så kan vi tänka på hur Polestar 2 var vid lansering, när XC40 Recharge (första elbilen) kom var det en hel del. zeekr 001/X har sin beskärda del av problem osv.
I augusti så bytte Xpeng till Tomtom för navigation och det verksr inte vara helt inarbetat än… Att den spökbromar finns det inga ore för, direkt livsfarligt.
Det skär i mitt gamla men kvalitets-tickande hjärta att det är så illa. Jag har nog förträngt dina tidigare videos på de uppräknade bilarna, men jag förstår att du sitter i en bil privat som levt på sin kvalitet genom åren
Ni borde ha risktillägg som testar dessa ofärdiga bilar som kommer ut!
Jag satt i en Volvo EX30 i början av året. Google Maps i all ära där men Xpeng G6 är mer fördig än vad EX30 var då. Hört att den börjar bli bra nu, det kommer antagligen också Xpeng vara om ett par månader. Men som kund betalar man ju fullt pris från dag 1…
Ja volvo ex30 eländet är inget jag lyckats förtränga, men trodde det var bättre ställt med de andra bilarna. Alla har ju sitt val att göra och som du säger så betalar man ju för allt man får med bilen och det inkluderar ju även buggar och ibland också valet att bli beta testare som kund
Med det sagt, så blir xpeng G6 kanske en bra begagnad bil som många andra efter några års buggfixande. Vore intressant se hur den står sig hårdvarumässigt och mjukvarumässigt med en Tesla modell Y efter ett antal år. Kanske kan bli ett intressant begagnat test att göra när garantierna upphört på bilarna.
Personligen är ingen av bilarna en design jag faller för. Är mera en SUV, eller kombi människa och jag kommer inte köpa en bil som inte funnits minst ett år på marknaden, så att de allvarligaste barnsjukdomarna åtminstone blivit åtgärdade.
Får tacka för ännu ett ovärderligt inslag kung @cgullin.
Efter att jag provkörde denna bil i veckan som gick så kan jag bara hålla med om att hårdvaran är helt klart klar, de är i mitt tycke en helt fantastisk bil och helt klart en premium+ bil. Jag upplevde också mjukvaran vara riktigt snabb och trevlig och väldigt snygg. Hade inga problem med navigering men det var ju inget tal om ladd stopp på min korta provkörning.
Att det är mjukvaran som saknar lite är ju bra för det kan ju åtgärdas med lite uppdateringar och jag skall ju inte ha bilen förrän i mars-april nästa år. Hade ju varit värre om hårdvaran hade stora brister.
Men min stora fråga är fortfarande, är det snålt att gå på Standard Range med den mindre effekten på motorn och LFP batteri, den laddar ju snabb som Long Range så de ser jag inte som något problem. Men är det något annat jag missar? Jag fick ju testa en Performance vilket jag också tycker är märkligt att man inte kan få testa en bil som är mer relevant att man köper.
Helt rätt att vänta ut bilen ett tag tills en del barnsjukdomar är fixade. Vad gäller tester av bilarna så är det tyvärr vanligt att de har få varianter inne för provkörning då det kostar att ha bilar stående i hallarna, men skiljer det mycket i utrustningsväg som man vill klämma och känna på mellan modellerna så skulle jag vänligt men bestämt be ÅF antingen ta in den modellen, eller tipsa om var den modellen finns hos annan ÅF för provkörning. Det brukar ta skruv
Vad gäller batteri och räckvidd så är det check från mig på både LFP och den kortare räckvidden enligt mina behov.
Nu är det ju du det gäller, så där vill jag inte ge några råd mer än att det aldrig är snålt att välja den lösning som kostar mindre om den räcker till för ens behov.
Jag valde bort Xpeng G9 mycket beroende på hur den betedde sig vid vardaglig körning, bl.a. att den alltid sänkte hastigheten när vägen svängde…ja inkl svaga kurvor på motorväg.
Samt att man fullständigt fick skrämselhicka när bilen i assistmode valde att köra om lastbilar med mm avstånd.
Vet inte om G6 ärvt detta beteende eller om de kommit på rätsida med detta sedan juni.
Ja xpengs assistent med problemen med inbromsning har ju hängt med ett tag, så frågan är om de löser det i ett brådrask. Nu är inte xpeng ensam om att ha en sådan funktion. Kia EV3 t ex. skall ha en liknande funktion, så det blir spännande se om de lyckas bättre. Vad gäller omkörningsfunktionen så har iallafall Kia valt att ha den konfigurerbar. Oklart om den är konfigurerbar på något sätt i xpeng. Om inte så kan det ju kanske vara en lösning på just det problemet.
EV9 har iaf inte den funktionen.
Sjukt stabil ”autopilot” och när man provade bilarna ganska snabbt efter varandra var det extremt tydligt hur mycket stabilare KIAn hanterar trafik och vägalternativ.
De tester jag sett på kia EV3 ser bra ut också med autopiloten. De testar även att kunna hantera styrningen utan autopiloten inkopplad, där man hanterar gaspåslaget själv. Den var ganska skakig vid snabb gaspådrag, så jag hoppas de skippar den funktionen och det är inget jag skulle sakna heller med den osäkerhet det ger.
xpeng kanske ska snacka ihop sig med kia angående lite förbättringar då i sina assistenter