Jag förstår vart du vill komma.
En Opel Corsa E är runt 20-30k dyrare än en 1,2 bensin Corsa av samma årsmodell, i det fallet mellan 2 begagnade är det en no brainer enligt mig. Faktum är att för vad e-Corsa kostar nu begagnad är det en riktig kanonkärra.
Sålänge man inte behöver använda en dragkrok, bensincorsa drar nämligen 1200 kg och klarar en husvagn, e-Corsa får inte dra nånting.
Håller däremot inte med om att priset inte spelar roll när man ändå köper nytt, man ska ändå lägga en handpenning och då får man välja nypris efter det och i den prisklassen är det förmodligen en betyda de del av ens sparpengar så garantin gör ju att man slipper alla oväntade utgifter man troligen ville komma ifrån när man köpte nytt.
Nej jag förstår inte resonemanget. Det finns grader av hur viktigt saker är, och vad som är realistiskt/genomförbart och inte. Tycker du reducerar det här lite för mycket till svart och vitt.
Jag kan tänka mig att köpa en ny bil kontant. Men inte till vilket pris som helst, och definitivt inte i ett vakuum.
Många (de flesta?) lånar till bil, och då finns det också externaliteter som man inte nödvändigtvis har full kontroll över (d.v.s. bankens krav på din ekonomi).
Jag tycker faktiskt du visar att du förstår precis vad jag menar, men jag kanske förklarar det lite otydligt. För du säger i grund och botten samma sak som jag säger.
Allt är en prioritering om vad som är viktigt för en enskild köpare.
Självklart är en ny elbil dyrare än en ny fossilbil. Det är ingen som påstår något annat. Och självklart spelar det roll, om man redan bestämt sig för att köpa en ny bil, vad inköpspriset är, jämfört mellan olika varianter.
Det jag menar är att om man väljer en ny bensinbil framför en 3 år gammal elbil för samma pengar, då har man visat att det är viktigare att ha en ny bil än att ha en elbil. Och det är inget fel med det. Det är en personlig prioritering alla gör. Men kostnaden är i så fall blott ett svepskäl, eftersom man kunde skaffat en begagnad elbil för samma pengar, om man är i den situationen.
Hela upprinnelsen till det här inlägget var ett inlägg tidigare av @AMS722, vars kompisar säger att de inte köper elbil eftersom elbil är för dyrt, när de köper nya bilar. Den sortens köpare använder det höga inköpspriset som ett svepskäl. För den sortens köpare är inte priset det viktiga, det är viktigare för dem att ha en ny bil än att ha en elbil.
Ingen som har råd med en ny bil har “inte råd” med en begagnad elbil istället, annat än möjligen om man har några särskilda behov som tre år gamla elbilar inte kan uppnå. Möjligen då i hörnfallet som @Larsson målade upp, med en billig ny dragbil. Eller den som behöver en transportbil av något slag. (Fast det brukar inte vara privatköpare…)
Jag dömer ingen som tar några beslut om att köpa några bilar. Alla får göra vad de vill med sina egna pengar. Och det är bra att folk köper nya bilar, för vem ska vi annars köpa begagnade bilar av?
Det enda jag säger är: Om du (inte någon särskild i tråden jag pekar på, utan i allmänhet) köper en ny bensinbil idag, säg inte att du valt bort elbil för att du inte “hade råd”. Sanningen är en annan. Du ville ha nybilskänsla, och tycker inte det här med el är så bra eller viktigt. Fine! Dina pengar, ditt beslut. Inget mer med det. Men var ärlig med dina motiveringar, och skäms inte för ditt beslut för min skull.
Om du inte är en person som köpt en ny bil och valt bort el av “ekonomiska skäl”, så ska du inte känna dig träffad.
Håller helt med. Elbilsutvecklingen drivs inte med helikoptersyn med allt vad framtida konsekvenser av den avsaknaden kan ge!
Här kan man rabbla hur många farhågor som helst, men tyngden på bilarna skapar en massa problem.
Det är nog inte många som vet att kraven på vägräcken på våra vägar i Sverige bara är specade att klara upp till 1500kg för våra personbilar.
Gissar att det sitter en och annan på trafikverket och kanske politiker också och hoppas att det inte blir alltför många självkörande defekta 2 tons bilar som rullar på våra vägar.
Det där är en begynnande problematik i USA där NTSB börjat titta på olyckor där tunga elbilar bara kör rakt igenom vägräcken vi olyckor
Här i Sverige är våra wireräcken konstruerade att leda tillbaka fordonet i filen och inte låta det komma över i mötande körfält och att dom skulle vara klassade för bara 1500kilo när den största delen av trafiken väger många gånger det känns ju orimligt men att våran personbilsflotta har tagit ett stort kliv upp i viktklasserna iochmed alla stora SUV och elbilar som rullar på våra vägar är ju tydligt och har nog tagits med i beräkningarna
Ja man anpassar nog de nya räcken man bygger för en allt tyngre och högre personbilsflotta. Problemet är ju den äldre infrastrukturen där ansvar fortfarande ligger på det politiska och trafikverket att underhålla. Man blundar nog så länge man kan och håller tummarna att inte alltför många köper elbilar överhuvudtaget eftersom de väger för mycket och ökar risken att det uppdagas att vägräckena inte håller måttet!