Nyheter inom snabbladdning, vecka 1-6 2024

Det hade varit intressant höra laddstationernas resonemang om varför de vill försvåra för kunden att handla hos dem.

Eller är det bara för att de vill dölja priset så mycket som möjligt?

Circle k Söderleden,. Mölndal har byggt ut. Fem nya stolpar med två uttag på varje och alla har också en Chademo. Mycket trevligt!

Däremot fick jag inte kortbetalning att fungera.

Tilläggas bör att Recharge har fem stolpar med en Chademo och Mer med en Chademo finns också. Borde vara Göteborgsregionens flesta Chademo på ett ställe!

Circle k Bollebygd har nu kopplats in, eller kanske för några veckor sedan. De laddarna har varit på plats länge, men inte varit inkopplade. 4x300 + 2x60

2 gillningar

Med tanke på hur många CircleK som numera har laddare undrar jag om det är deras strategi att alla circleK ska ha laddare?

Det är iallafall en given merförsäljning av kaffe + något när man laddar där.

1 gillning

De försöker i alla fall få in dig i butiken!

3 gillningar

Nu har jag varit och tittat på dessa och även pratat med Nima.

3 gillningar

Väldigt bra video! Och intressant projekt. Jag tror mycket på det de säger om riktigt snabba laddare, ultrasnabb, för de som bor i lägenhet utan laddplats “hemma”. Sedan är ju redan Stockholm förvånansvärt väl försörjt med snabbladdning(inte ultrasnabb). En flaskhals är de laddare som Taxi gillar så fler ultrasnabba kan frigöra en del snabbladdare tänker jag. Gillar också balanseringen mellan de två uttagen. Vet inte hur vanligt det är.

Sedan vill jag tillägga att ett ännu större behov är trots allt efter de hårt trafikerade vägarna.

Med stadsnära snabbladdning blir det ju ännu viktigare med förvärmning av batteriet stora delar av året.

Japp och gärna manuellt.

En väldig “lucka” är på väg att tätas till i Tierp. Allego installerar 5 st HYC300, 10 x 300 kW.
Ping @cgullin, nu kan du få rejäl laddning även med test av bilar med kort(are) räckvidd. :grin:

3 gillningar

Oooooooh äntligeeen!!! :sweat_smile: den trötta gamla 50kW-laddaren är historia!

Fast det är inte skitsvårt att planera de 10 milen mellan uppis å gävle. så frågan är hur använda dessa kommer vara?.

Du har inte hört något mer än CirkelK laddarna på uppsala norra?

Tyvärr inget nytt om Uppsala Bärbyleden, dock har CK precis öppnat 6 x 400 kW vid Gränby Bilgata.

2 gillningar

måste ju vara något med att Södra uppsala har mer kapacitet än norra…för själva platsen på norra uppsala har ju stått klar ganska länge

Det senaste jag hörde var att det var problem för nätbolaget att få bygglov för en ny nätstation.

1 gillning

CK vid 4 mackarna för oss lokalbor :slight_smile: Så nu har vi OKQ8 på ena sidan och CK på andra som kan ladda våra bilar :smiley:

Egentligen inte något som hör till den här tråden, men kan man betala med AmEx hos NIMA? I appen är det bara Visa/MC som gäller.

Även detta helt off topic men jag fick frågan från min leverantör att lägga till Amex för elmacken för ett tag sen men jag tackade nej pga avgifter och troligen låg volym på Amex.

Vad är avgiften för Amex?

Cirka 5x per transaktion för Amex mot MC/Visa.
Swish Handel är cirka 2x mot MC/Visa.

Retar mig mest på att Swish är så dyrt, hade en kund idag som laddade 2,6kWh och betalade med Swish, avgiften till Swish blev 28% på den transaktionen, man kan säga att jag gick back på det, men å andra sidan det är påsk nu :hatching_chick: så den kan jag ta.