MG5 Sveriges billigaste elbil 299 900:-

Ja det är beroende på bilmärke, vilket som blir bäst . Tittade på erbjudande från Förenade bil Göteborg på Kia EV3 . 391800 kr vid finansiering via Kia billån , och med ett privatleasing pris på 5495 kr i månaden . En sån hade jag också valt att köpa , då ju Kia också har 7 år 15000 mil garanti . 4664 kr i månaden fördelat på 84 månader , plus ränta som jag inte vet procentsatsen på . Men lånet går väl att förtids lösa kanske ? . Om man har bättre lånemöjligheter på annat håll ? . Dyrare än MG per månad , men också betydligt bättre elbil ? .

Det vet man ju inte. MG är ganska… alldagliga i sin design utan massa nymodigheter och hittepå. Kia har ju haft en del barnsjukdomar på den plattformen, vissa får väl rent av kallas sjukdomar nu.
Tänk på driftkostnad med, Kia har stora hjul där MG har mer standardstorlek. Kias system är nog varken bättre eller sämre, gillar inte att man måste logga in där, det behöver (kan man) inte i MG, den bara är. Som förr. :joy: sen suger t.ex nav i MG, där måste Kia vara bättre för sämre kan det inte bli.

1 gillning

Nu är vi dåliga på tillförlitlighetsundersökningar i Sverige (USA och UK är bättre på det; vi har väl för få bilar överlag och för låg svarsfrekvens) men har sett att MG inte brukar göra bra ifrån sig på dem i UK (säljs inte i USA).

Säg inte det! @cgullin kan säkert svara på det som nu testat både MG5 och Kia EV3 navigation och ruttplanerare :slight_smile:

Jag skulle göra det väldigt enkelt i båda bilar genom att köra Apple Carplay/Android Auto istället :man_shrugging::joy: Båda har en knapp man kan starta förvärmningen av batteriet med så problemet är snabbt löst :slight_smile:

1 gillning

Jag ställde en fråga till Kia supporten angående röststyrning med svenska kommandon som jag redan i min gamla bil från 2010 kunde använda.
De nästan skröt att det fungerar i Kia också.
Jag trodde ändå att det skulle fungera bättre än i min gamla bil, men så är det ju inte.
Jag lyckades tyvärr inte lägga in android auto i min VW golf då hårdvaran inte stödde det, men får kanske göra ett försök till då det sägs fungera även i min gamla bil. Då får jag åtminstone ett lika bra navigationssystem än jag får om jag skulle köpa en Kia idag och sedan köra android auto.

Hur pass stort issue är det att de inte finns värmepump? Hur mycket mer batteri suger det på vintern?

Enligt journalister så är det Guds gåva till elbilarna. I verkligheten skiljer det inte så mycket.

Det är lite jämnare värme och bättre ventilation i bilar med värmepump. MG har stora issues med programmeringen av automatiken.

1 gillning

Såg nu att MG även rear ut ZS ev för 319900 nu.

Så är MG5 för liten eller har för kort räckvidd är även ZS en rejäl stryktålig no nonsens bruksbil för bra pengar.

Bra att dom finns . Elbilar fanns ju för över 100 år sedan också, så det är ju inget märkvärdigt. Det behöver inte vara så tillkrånglat för att den går på el . Det fantastiska är ju batteriutvecklingen.