Laddpriser nu när dieselpriset sänks 2024?

Å andra sidan, detta är inte för evigt och det blir nog tillbakakaka när Sverige får böter av EU för att inte nått sina åtaganden i avtalet.

Eldrift är ju bättre på så många fler sätt än att det är billigt…

1 gillning

Absolut. Det jag vill uppmärksamma är hur idiotisk det blivit just nu.

2 gillningar

I dagsläget finns det inget som pekar på att priser vid snabbladdaren skall ner, största anledningen är att nätägarna hävdar att de behöver rusta framåt och höjer div. nätavgifter regelbundet.
Spotpriset utgör 10-35% av kostanden för en operatör.
I min värld bör det inte kosta mer än 4kr/kWh ink moms vid snabbladdaren men det går man inte runt på idag vilket är skamligt.
Det blir väldigt kontraproduktivt när fossil mobilitet slår fossilfritt i kronor per mil. Det måste löna sig på alla plan (även vid snabbladdaren) att köra fossilfritt för en skyndsam omställning.

3 gillningar

Ska priset på energin i sig vara samma som för Diesel skulle kWh-priset vid snabbladdare vara 1,7-1,8kr/kWh.

En liter diesel innehåller ju typ motsvarande 9,7-9,8 kWh.

Men så är det ju med det mesta, saker tillverkade hemma är dyrare än saker importerade från suspekta länder…

Jag har inga problem med att betala 5-6kr för snabbladdaren, jag tycker tom det är rimmligt.

Det är den stora variationen av priser som går mig på “nerverna”… Inom samma rastplats kan du få betalt mellan 3kr till 9kr beroende på vilket kort du använder och vem du laddar hos.

Håller med, 4-6 kr är ändå rimligt och tycker det är rimligt att ta mer betalt för kraftigare laddare med, det är ju lite dyrare infra då och kan styra bort oss snåljåpar och slöladdare från dom feta laddarna om det finns billigare, klenare alternativ :grin:

1 gillning

Jo men där säger du ändå något.

50kW ett pris
150kW ett pris
250kW högt pris

Om jag ska äta lunch på ett ställe å ladda samtidigt känns det nästan dumt att ta en ionity laddare i 45-60 min

Problemet är väl utbildning i detta… Det är svårt för många att förstå att deras bilar inte tar mer än x kW

Det kanske borde stå på tanklocket? :slight_smile:

Det är effekt som kostar pengar idag, kanske inte främst energin. Högre effekt betyder mer kablar, större transformator, mer investeringar för nätägare osv. Det behöver återspeglas i kostanden mot kund med.

De här fastpris-avtalen som varit så populära kan nog vara bra för enskild kund - men bland de sämre sakerna för kundkollektivet.

Med det sagt så ska normalladdning vara avsevärt billigare för kund än snabbladdning
ex. 2-3 kr/kWh gentemot 4-6 kr/kWh.

1 gillning

När jag stog och mumsade en Körv på CircleK innan bron till danmark så såg jag denna. Klart de mest missvisande priserna man sett…och den säger ändå Mars 2024

Är det alltid så att pris utrökningen på elbilar tas från vad man har för energikostnad hemma?..För det fel kan jag tycka.

Det borde åtminstone viktas. Jag har laddat hemma/gratis 1900 kWh sedan augusti och 600 kWh på SuC/andra snabbladdare under samma tidsperiod, jag kan tänka mig att många har samma laddbeteende eller till och med ännu mer hemmaladdning?

Det finns också väldigt många som inte har tillgång till hemmaladdning.