Laddning av min nya elbil id5

Ok, så om jag exempelvis kör ”snålare” så blir min räckvidd ”högre” när jag laddar längre fram i tiden ?

1 gillning

Det kändes ändå som en lättnad, att det är ok. Tack

Tack så mycket! Det var väldigt snällt sagt! Ska försöka tänka så!

Ju lättare du är på högerpedalen ju längre räckvidd får du. Det är precis samma sak med en fossilbil men du märker inte av det då du ju fyller upp tanken fullt på 5 min. Om bilen dragit 0,9 eller 0,7 tänker man inte på om man inte räknar på det.

Från 0,7 till 0,9 är det mer än 25% ökning och därmed mer än 25% kortare räckvidd med en fossilbil.

Sant! Man tänker ej på det, jag har som sagt haft bilen en vecka. Det är nog en utmaning, och man behöver ändra sitt tänk.

Hur är det att ladda bilen med 100%?

Jag hade en ID.3 i tre år och lite över 4000mil jag laddade den alltid till 100% hemma och på snabbladdare höll jag mig runt 80% när bilen gick tillbaka hade den 7% degradering av batteriet vilket känns fullt acceptabelt Nu i ID.BUZZ gör jag likadant och när bilen är på uppfarten har jag för det mesta laddaren inkopplad så jag kan ha en värmd eller kyld bil med fullt batteri när jag ska iväg

1 gillning

Angående laddning till 100%. Beror på ditt behov: har du laddare hemma och använder under 60% varje dag så skulle jag rekommendera att enbart ladda upp till 80-90%. Då har du 20-30% kvar när du kommer hem och kan ladda upp över natten. Så har du även ca 20 % att åka iväg med om du behöver.

Om du kör mycket varje dag, så att 80% räcker precis så skulle jag ladda till 100%. Eller om du inte har laddare hemma och laddar på stolpar på stan, som inte är garanterat tillgängliga när du behöver dem, så hade jag laddat till 100%.

Det viktigaste är att man inte låter bilen stå med 100% i batteriet en lång tid (läs över 24h). Men laddar du till 100 på natten och åker på morgonen/dagen så är det inga problem. Samma gäller låg ladd-%, det är viktigt att bilen inte står med 0-1% över lång tid.

Grattis till bilen förresten! Har kört elbil sedan 2019, först Kia eniro, sen ID4 och nu ID7. Väldigt bra komfort i vw, vilket är viktigt för mig som kör 3-4000 mil per år. Man lär sig med räckvidd och laddning över tid.

Det finns väldigt många bra information och tips&tricks videos/ poddar för de som är ny med elbil. Kan varmt rekommendera @cgullin s videos på YouTube (elbilsmagasinet). Provar att länka.

https://youtube.com/playlist?list=PLC_niIjnuwtkVAKeOvnluYkDy6PqqJWnq&si=wHPJBZzo4mGgfZJY

2 gillningar

@rickzzoorr tack för ett väldigt utförligt svar! Man lär sig säkert med tiden.

Men känns som det är en del att tänka på med elbil, som jag inte räknat med:)

Id familjen är trevliga, min första! Kämpar lite med förarstolen, men får fixa någon förlängning eller kudde under mitt högerben så blir det säkert bra.

Väldigt ”tyst” och trevlig bil, måste bara få lära mig alla reglage etc:)

@rickzzoorr Du hade erfarenhet av id4, tänker att det är ”samma” bil som min id5.

Jag laddar bilen till 80%, landade idag på 33 mil. Men kommer ju inte 33 mili verkligheten, är det ett vanligt förekommande ”problem”? Tror om jag räknat rätt, med dagens väder etc så hade jag nog kommit 27-28 mil.

Det känns sådär, känner mig lite missnöjd men det kanske man inte ska vara? Kan man räkna med längre räckvidd när det blir värmare väder?

Många funderingar, man är så van vid fossilbil.

Alla värden låter rimliga. Det tar ett tag innan man acklimatiserar sig därefter kollar man sällan på räckviddsmätaren. Bara köra och ladda när det behövs.

Det du menar är att räckvidden kan variera? Ja du har säkerligen rätt, man vänjer sig säkerligen.

Japp den varierar beroende på omständigheterna.
Din räckviddsmätare bygger oftast upp en siffra på historisk körning, precis som fordon som drivs på flytande drivmedel. Man får bli ett med bilen det är som en dans :man_dancing:.