Ladda fullt hemma eller ladda snabbt senare?

Jag vet inte om jag kanske är ondskan själv, men kanske skadad av värnpliktsreglerna av att aldrig lämna ifrån sig en bil med mindre än halv tank eller när man kommer till sin egen bil som antingen man själv eller någon annan parkerat kvällen innan, nästan tom.

Få saker kan ju få en dag att starta sämre!

Till det att man aldrig riktigt kan vara säker på vad man behöver för räckvidd under en dag. Oftast är det ju bara till och från arbetet. Men saker kan hända, planerar kan ändras. Alla har väl varit med om att man tvingas göra en mindre planerad tur?

Detta gör tillsammans att jag aldrig parkerar bilen med mindre än 40% en kväll.

Eftersom jag dessutom inte har en riktig laddstolpe utan laddar hemma extremt långsamt,. Det gör att jag inte gärna vill ladda för länge. Det känns dumt att ha bilen otillgänglig i ett dygn eller mer!

Jag tror inte att jag är helt unik i detta.

räcker inte 85%?..vad har du för bil?
Toppa upp lite i på Ionity i Docksta?

85% brukar absolut räcka!

En klar nackdel med Nissan Leaf är ju Chademo-kontakten. De är få och långt mellan dem, och inte helt sällan trasiga. Så man måste alltid ha minst ett reservalternativ man kan ta sig till.

Tro mig. Om några år när alla har elbil och laddstationer är lika överetablerat som det är idag med Padel-hallar så kommer 80% laddning vara något som endast en del tidiga entusiaster kommer hålla på med. I en sådan framtid räknar jag dessutom med att batterierna kan leverera längre räckvidd och snabbladdas på under 10 minuter och kompletteras med ett priskrig kopplat till överetableringen som gör att laddning och hur andra väljer att ladda är lika intressant som när du tankar bilen. Jag hoppas även på en framtid där du inte byter bilen utan batteriet som sedan fullständigt återvinns. Därmed behöver jag inte fundera över batterihälsa.

En mardröm i kontrast till detta är att folk undviker att skaffa elbil för att de är rädda att göra fel vid publik laddning. Det vore ju hemskt.

Det gick åt ~66% i september Umeå - Sundsvall och jag räknar med att det drar minst 1/3 mer nu (Teslaappen föreslår ca 80% för den sträckan i dagsläget), samt att jag vill komma fram med lite marginal (MY LR). Så då tycker jag att det är lika bra att ladda till 100%. Ionity undviker jag starkt mtp. deras prisbild.

Körde Umeå->Arlanda idag.
Laddade en snabbis i Härnösand supercharger för jag var pinknödig. Sedan laddade jag Huddik och en stänkare i gävle för jag var kaffesugen.

EDIT: Startade Umeå med 100% ska jag tillägga med en törstig Volvo C40
Kom till laddaren i huddik med kanske 15% kvar. Men då hade jag också ett snabbt kisstop på superchargern i Härnösand.

Bilens batteri kommer ju inte bli totalt värdelöst bara för du laddar fullt någon gång då och då. Jag skulle ladda fullt hemma innan jag åker och ladda då bilen säger att jag ska ladda på vägen. Bilen kan ju dra väldigt olika beroende på om det är nollgradigt eller en massa minusgrader. Varför oroa sig i förväg?

1 gillning

Jag hade inte alls reflekterat över det där om att det som kan “skada” batteriet är långtidsförvaring på en viss SoC. Har alltid tänkt att det är själva laddningen som sliter.

Nu när jag har bilen inkopplad hos mina föräldrar så har jag faktiskt sänkt den till 60% istället för 80%. De har ju fossilbilar, så om det händer något akut kan man ändå ta sig till lasarettet (16 mil i -30 grader drar en hel del i en elbil…).

Hej. Gammal tråd, men, men. Jag gör precis som du laddar för det mesta fullt hemma över natten till nästan 0 kr/kwh.
När bilen ska stå still försöker jag lämna den med ca. 40-60 %.
Hämtade ut min iX1 dec.23. BMW bjöd på elbilskurs för nya elbilsförare. De förstod inte riktigt paniken som förare och biljournalister har angående att bara ladda till 80 %. Bmw har gjort massor med tester angående detta. De finner ingen märkbar degradering av ladda till 100%. Ladda DC är en annan femma.
Bmw rekommenderar att istället för att öka temperaturen i kupén så sätt fläkten på minimum och använd ratt och stolvärme för att maximera räckvidden.
Maximera räckvidd sommartid? Stäng av ac och öppna taket på glänt, eller?

1 gillning

Har bilen inställd på att ladda till 80% i vardagen. Vardag pendling till jobbet 80km ToR + handling, idrott mm. Men vid längre utflykter slår jag alltid på till 100% för att ha marginalerna. Går åt ca 30% ToR till jobbet så alltid laddaren i under 50% för att ha marginal vi sjuka barn, sjukhus eller annat akut där det med bensin/diesel tog 3min att tanka. Men lämnar inte med 100% mer än 24h.

1 gillning

Uppdatering: Det gick åt 81% från Umeå till Birsta 22/12 -23, medeltemperatur -3. I år tänkte jag faktiskt skaffa Ionity Passport Motion (ja, jag var skeptisk förra året men med tanke på att vi kommer ladda ca 400 kWh under jullovet så blir priset ca 3:85 kr/kWh inklusive månadsavgiften), så då blir det nog laddning i Docksta :grinning:

Min BMW rekommenderar mig att ladda till 80% vid daglig drift. Men BMW hävdar att det inte ska behövas? Spännande minst sagt :slight_smile:

Man köper en “premium bil” betalar runt en miljon och tar leverans sen får man gå en nya EV köpar utbildning där dom säger att man ska späka sig frysa på vintern och svettas på sommaren och öppna rutan lite bara för att bilen ska nå sin uppgivna räckvidd för mig låter det hål i huvudet Om jag köper en ICE X5 M kommer säljaren säga till mig att inte köra med AC på under sommaren för den kommer dra lite mer soppa då

Jag tvivlar inte en sekund på det du redovisar från din elbilskurs för nya elbilsägare men va fan ska inte BMW kännas premium även om man köper en EV

Jag har alltid gillat BMW design och produkter och är tacksam till min BMW kran som lånar ut bilar till mig men sånt här gör ju att man börjar tänka en gång till…

1 gillning

Beror på hur snabbt du kör, men om du bryr dig om räckvidd så sannolikt motorväg.

Då bör det vara mer effektivt att köra AC:n än att öppna taket och öka luftmotståndet, precis som i en ICE-bil.

Jag tror det är överdrivet med batterislitaget, men givetvis ska man följa rekommendationerna åtminstone så länge garantin gäller för att slippa eventuella problem med garantiåtaganden som kanske står i avtalen.

Taxibilar är nog de som bäst visar hur snabb åldring på batterier ser ut.

Man testade i Tyskland hur batteristatusen såg ut på en Skoda Enyaq som fungerar som taxibil. Bilen hade hela tiden laddats upp med snabbladdare till 100% och bilen närmade sig nu nästan 30 000 mil. Alltså det värst tänkbara egentligen för batteriet. Batteristatusen låg ändå nu på 78%, så de verkar tåligare än man kanske tror.

Tror över huvud taget inte att en biltillverkare skulle kunna hävda någon form av missbruk när man laddar fullt.

Det är iofs en jättestor skillnad på vad man kan göra för att batteriet inte ska degradera mer än garantin, och hur man bäst sköter om sina batterier. :slight_smile:

Det kan både vara sant att du kan ladda till 100% hela tiden och fortfarande ha ett batteri som fungerar hela batteriperioden, och även vara sant att man kan förlänga sina batteriers livstid genom att vara lite varsam med hur man laddar dem.