Ladda fullt hemma eller ladda snabbt senare?

Jag vet inte om jag kanske är ondskan själv, men kanske skadad av värnpliktsreglerna av att aldrig lämna ifrån sig en bil med mindre än halv tank eller när man kommer till sin egen bil som antingen man själv eller någon annan parkerat kvällen innan, nästan tom.

Få saker kan ju få en dag att starta sämre!

Till det att man aldrig riktigt kan vara säker på vad man behöver för räckvidd under en dag. Oftast är det ju bara till och från arbetet. Men saker kan hända, planerar kan ändras. Alla har väl varit med om att man tvingas göra en mindre planerad tur?

Detta gör tillsammans att jag aldrig parkerar bilen med mindre än 40% en kväll.

Eftersom jag dessutom inte har en riktig laddstolpe utan laddar hemma extremt långsamt,. Det gör att jag inte gärna vill ladda för länge. Det känns dumt att ha bilen otillgänglig i ett dygn eller mer!

Jag tror inte att jag är helt unik i detta.

räcker inte 85%?..vad har du för bil?
Toppa upp lite i på Ionity i Docksta?

85% brukar absolut räcka!

En klar nackdel med Nissan Leaf är ju Chademo-kontakten. De är få och långt mellan dem, och inte helt sällan trasiga. Så man måste alltid ha minst ett reservalternativ man kan ta sig till.

Tro mig. Om några år när alla har elbil och laddstationer är lika överetablerat som det är idag med Padel-hallar så kommer 80% laddning vara något som endast en del tidiga entusiaster kommer hålla på med. I en sådan framtid räknar jag dessutom med att batterierna kan leverera längre räckvidd och snabbladdas på under 10 minuter och kompletteras med ett priskrig kopplat till överetableringen som gör att laddning och hur andra väljer att ladda är lika intressant som när du tankar bilen. Jag hoppas även på en framtid där du inte byter bilen utan batteriet som sedan fullständigt återvinns. Därmed behöver jag inte fundera över batterihälsa.

En mardröm i kontrast till detta är att folk undviker att skaffa elbil för att de är rädda att göra fel vid publik laddning. Det vore ju hemskt.

Det gick åt ~66% i september Umeå - Sundsvall och jag räknar med att det drar minst 1/3 mer nu (Teslaappen föreslår ca 80% för den sträckan i dagsläget), samt att jag vill komma fram med lite marginal (MY LR). Så då tycker jag att det är lika bra att ladda till 100%. Ionity undviker jag starkt mtp. deras prisbild.

Körde Umeå->Arlanda idag.
Laddade en snabbis i Härnösand supercharger för jag var pinknödig. Sedan laddade jag Huddik och en stänkare i gävle för jag var kaffesugen.

EDIT: Startade Umeå med 100% ska jag tillägga med en törstig Volvo C40
Kom till laddaren i huddik med kanske 15% kvar. Men då hade jag också ett snabbt kisstop på superchargern i Härnösand.

Bilens batteri kommer ju inte bli totalt värdelöst bara för du laddar fullt någon gång då och då. Jag skulle ladda fullt hemma innan jag åker och ladda då bilen säger att jag ska ladda på vägen. Bilen kan ju dra väldigt olika beroende på om det är nollgradigt eller en massa minusgrader. Varför oroa sig i förväg?

1 gillning

Jag hade inte alls reflekterat över det där om att det som kan “skada” batteriet är långtidsförvaring på en viss SoC. Har alltid tänkt att det är själva laddningen som sliter.

Nu när jag har bilen inkopplad hos mina föräldrar så har jag faktiskt sänkt den till 60% istället för 80%. De har ju fossilbilar, så om det händer något akut kan man ändå ta sig till lasarettet (16 mil i -30 grader drar en hel del i en elbil…).