Kortbetalning på alla nya snabbladdare

EU bör fokusera på att vara just ett harmoniseringsprojekt istället för ett överstatlighetsprojekt.

2 gillningar

Ja är ju mer än en som tycker appar är bättre.

Nästan alla lagar och regler är EU-baserade nu för tiden :slight_smile:

1 gillning

Absolut - och det är ju förskräckligt.

(Slut på politik från mig i den här tråden :grin:)

Aldrig riktigt förstått det stora ”problemet” som appar skapar…
Gång på gång visas det upp skärmdumpar på telefoner där folk har 50 appar för laddning, när man utan problem kan åka kors och tvärs genom landet med bara 2-3st, och det skall sättas upp en gång för varje app.

Kravet på betalkort är framtaget av just den grupp du nämner…50-talister.
Och vi kan inte 2024 bygga ett system baserat på referenser från ”stenåldern”

Skall EU sätta krav så skall de givetvis vara automatiserade och skötas till 100% av bilen och laddoperatören.

Plugga in bilen och den laddar.
Klart.

Detta bevisar åter igen attityden att vi bara ska krypa tillbaka till våra grottor och ge fan i nymodigheterna som ska vara till för ett fåtal utvalda Blir så trött på det

Jag låter som en skiva med hack i Ska vi verkligen elektrifiera innom en snar framtid måste även 50talisterna våga ta steget att släppa greppet om dieselpumpen och börja ladda Det är inte bara i Sverige som motståndet mot appar och andra former av betalningar än det du kallar “stenålders system” hörs och nu höjs röster i USA “titta på Europa dom gör rätt standardiserar laddkontakt och kortbetalning och vi undrar varför elbils försäljningen här i princip avstannat”

Plugga in och ladda visst låter ju hur bra som helst men när leverantörer inte kan ena sig om en standard är det lika dåligt och lämnar dom som inte har det utanför vem har inte ett plastkort?

Ibland kan ett “stenålders system” vara det som gör att alla kan vara med i framtiden

Betalkort är bäst. Det är gammalt men bilkörning överlag är ganska gammalmodigt men det slåss vi med näbbar och klor för ändå.

Varför?

  • Alla laddare har inte stöd för plug’n’charge.
  • Alla bilar har inte stöd för plug’n’charge.
  • Alla laddare har inte stöd för Autocharge.
  • Alla bilar har inte stöd för Autocharge.
  • Det är lite administration för att få igång ovanstående.
  • Det är otroligt mycket bök om nån annan ska låna bilen och ladda för sina pengar, som inte har, kan ha eller vill ha rätt app på sin telefon.
  • Det är extremt mycket meck när bankkortet, som du ändå måste ha, går ut och behöver uppdateras hos ALLA operatörer.

Se appar och betalkort som förbränningsmotorbilar och elbilar… Istället för att lägga in våra kort uppgifter i massa suspekta företags appar kan vi betala med det direkt.
Jämför med att istället för att göra el för att ta upp och raffinera olja som vi sen bränner upp kan vi bara köra på elen direkt.

2 gillningar

Håller inte alls med.

Lika stora röster för att få ladda med plastkort hörs mot detaljhandeln över att få en lag med krav att kunna använda kontanter på ALLA betalställen.
För att en generation är bekväma med papperspengar.

Här menar jag att EU istället för att sätta krav på kortterminaler och vätgasmackar skulle tagit bilproducenterna i örat likt de gjorde med Apple (USB-C) och vipps så har vi ett fungerande enhetligt system.

I USA har tillverkarna förstått att tesla är de att följa för snabbladdning så fler och fler hoppar på det tåget, och där blir det upp till tesla att lösa hur automatisk debitering skall lösas mot andra plattformar, och sen kommer det ett krav på det betalsätt från högre ort och då behöver övriga fabrikanter bara följa efter.

Anledningen till att Plug-n-charge inte funkar bättre än det gör är för att biltillverkarna är lata och behovens, och att det idag saknas incitament att implementera detta på fler platser.

Autocharge skall vi inte ens nämna för det är ett ihåligt skitsystem med säckerhetsluckor likt Titanic. :zipper_mouth_face::dizzy_face:

Så vi önskar inte kasettband tillbaka istället för Spotify, och idag när det lilla plastkortet är inbyggt i alla telefoner så vore det busenkelt att istället för att lägga in uppgifterna i varje app så betalade man med telefonens inbyggda Apple Pay eller Google pay, alternativt Swish.
Direkt i appen i telefonen.

Då skulle de inte heller behöva reservs stora belopp vid varje laddning som vissa aktörer har en jäkla förmåga att göra idag.

Vad ska vi göra med dom? återinföra ättestupan? Så otroligt arrogant

Laddar inte ofta publikt men efter april blir det bara hos laddare med kortbetalning

Over and out

Skillnaden är att kontantlöst är en förbättring, där tar man bort massa administration, hantering och säkerhetsrisker mot en liten kostnad för en kortläsare.

Med appar är det tvärtom, man tillför administration för användaren och säkerhetsrisken en mellanhand medför.

2 gillningar

Vart sa jag det? På tal om arrogant.

Teknikskiften är alltid jobbigast för en äldre generation, ta bara telefoner utan knappsats och det motståndet som var mot detta.
Haft galet långa diskussioner med mina föräldrar om fördelen med en smartphone.

Och om folk tycker det är krångligt med elbil skall vi då bara skita i omställningen och låta folk harva på med sina dieselbilar, för att de vill ha det som det alltid varit?

Jag taggar snart in på 50år och är knappast en millenial, men betalat med kontakter vet jag inte om jag gjort under de senaste 5-6åren, och jag vill rakt inte ha tillbaka det.

Vi måste göra det enklare och blicka framåt.
Om 5-10år är jag övertygad att det inte finns en kortterminal på nya laddare, för då har de förstått att det fanns bättre och enklare vägar att gå.

Likt teslaägare alltid påpekat. (Nej jag är inte en av dem)

1 gillning

En förutsättning för enbart en appvärld är legacystöd.

Det är sådär just nu och det gäller inte bara laddappar…

Sätter upp en gammal telefon jag tänkte använda ett tag nu medan jag reparerar min ordinarie, tror inte någon laddapp gick installera… Då är den 10 år med mjukvara som är 5 år.

Bankkortet? Det får jag ett nytt gratis när det går ut.

1 gillning

Jag väljer i första hand att ladda på CK pga Autocharge.
Däremot så vet jag inte om jag egentligen tycker det är bättre.
Bättre än app? Helt klart, inte ens konkurrens.
Bättre än kort? Nä, det tycker jag inte.

Jag som användare måste fortfarande in och se till att mitt kort är uppdaterat och jag måste fortfarande ha appen för att konfigurera första gången och för att lägga in ett nytt kort, det går inte via hemsidan.

Säkerhetsfrågan? Ska alla ha kreditkort?
De som inte får ha kreditkort?
Är det modernare med en samlingsfaktura än med reservationsbelopp?
Om bilen blir stulen och den har Autocharge eller Plug’n’charge, då är det handläggning från användaren att stänga av det.

Vad gör man med alla laddare som inte har stöd för de teknikerna? Byter? Vem betalar?
Tar bort?
Sätta dit en kortläsare är en (relativt) liten kostnad och kan göras retroaktivt även på äldre laddare.

Det där har ingenting med att Sveriges äldre befolkning är okunniga på teknik. Det har att göra med att Sverige - och andra långt digitaliserade länder - har byggt in en otroligt farlig systemhotande svaghet vid kris och krig. Som tur är kommer Sverige troligtvis att få tillbaka en kontanthantering.

Och här kan jag även påminna om att i ens egna hemberedskap ska det finnas kontanter för att klara kortsiktiga utgifter vid en kris i samhället.

1 gillning

Håller iofs med om att det är bra om apparna stödjer Apple/Google Pay, istället för att man ska behöva lägga in kreditkort överallt.

Dock ser jag inte riktigt vad det har att göra med att man reserverar ett belopp inför laddning (precis som vid tankning)? Detta görs helt enkelt för att förvissa sig om att det finns täckning på kortet/betalmedlet.

Detta tillåts givetvis även av EU (AFIR) och är rimligen vad de flesta skulle vilja använda allt som oftast.

Dock så ställer EU via AFIR krav på att det även ska gå att engångsbetala (ad-hoc) för laddning och att du ska kunna välja detta även om du / bilen har ett abonnemang/avtal (med t.ex. P’nC).

Är ju inte snabbladdare det gäller men fick precis en flashback till 2020 för fick precis ladda ner ännu en laddapp. Får dessutom ta min lite bugguga telefon för den fungerade inte på reservluren.