Köpråd min första elbil

Vi har ju olika förutsättningar. Jag kan ligga ute en två veckor i sträck och då är det svårt att ladda hemma. :grinning:
Åker du egen bil och får bilersättning? Jag har tjänstebil och får milersättning, som är 9,50:- enligt Skatteverket.
Företaget kan säkert betala mer och skatta för det men inget som det jag jobbar på gör. Men laddar man bara rätt så är det inga problem.

Ett helt gäng fina bilar, många av vilka var med på min lista förra året, som slutade med en EV6 (2025). Ang. Skoda så finns det ingen anledning att begränsa dig till den gamla modellen IV 80, 85 är en bättre elbil.

1 gillning

Nu blev jag nyfiken. Vad har 85:an fått för uppgraderingar som är värt den högre prislappen? Jag har faktiskt gått mer och funderat på en 60:a, behöver inget jättebatteri att släpa runt på. :slightly_smiling_face:

Stora skillnaden på 85 vs 80 är väl ny starkare/snålare motor och batteri förvärmning inför snabbladdning.

1 gillning

Jag låter @Kristofer berätta. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag köpte min Ioniq 5 Advance 2022 på RA Motor i Uppsala och fick den levererad december 2021. Just nu säljer Hyundai ut Advance 2024 års modell för 559900kr.
Prislista
https://dmassets.hyundai.com/is/content/hyundaiautoever/Prislista_IONIQ_5%2Bvinterhjulskampanj_250331pdf
Jag är mycket nöjd, bekväm, rymlig, laddar snabbt, fått bra uppdateringar OTA, som förvärmning av batteriet och lite bättre ruttplanering.
Kör försiktigt och förbrukningen var enligt bilen efter ca 30 månader 1,68 kWh/mil.
Hade inte haft något problem med 12V batteriet, men fick nytt batteri efter en besiktning under hösten 2024. Besiktigad utan anmärkning 2024. Inga otrevligt skrammel

1 gillning