Intressant resonemang @AMS722 och @cgullin.
Det är helt klart att teknik blir både billigare och bättre med tiden, vilket det också kommer att bli med elbilarna!
Sedan kan man ju ta vägen dit på olika sätt och jag håller helt med att det vore mest sansat att inte testa allt nytt i funktionsväg bara för att tekniken möjliggör det. Förstår att det blir billigast och man tjänar mest (om man undantar badwillen) som leverantör att proppa bilen full med ofärdiga funktioner.
Men om man tar Volvo som varumärke som ett exempel, så undrar jag om de inte förlorar på det i längden! Kia är ju inte heller en bra kompis för oss konsumenter vad gäller det ack så viktiga förtroendet, för att återknyta till tråden.
Håller med dig fullständigt. Tycker Tesla gjort det väldigt snyggt på just den biten, att släppa en OTA från ingenstans och säga “grattis, nu har ni matrix” på bilar som är 2-3 år gamla, en funktion som aldrig annonserats. Det är perfekt exempel på hur OTA borde användas.
Fast det säljer ju inga bilar, bättre att göra som Volkswagen och bara släppa nya mjukvaran till nya bilar. (Batteriförvärmning i ID.4?)
Jag tror visst att det säljer bilar. Tesla har ju ett rykta om sig att just sköta updateringar mera som ett datorföretag gör med operativsystemet, och inte ta extra betalt för sådant.
De gamla biltillverkarna lämnar köparen i sticket och du kan inte få några updateringar med mindre än att du köper en ny bil.
Fadt jag har hellre en bil som fungerar som den ska utan att behöva uppdateras hela tiden än en med OTA…
Under mina 3år med ID.3 fick den 3 hela mjukvaruuppdateringar och ett antal OTA uppdateringar så nej man behöver inte köpa ny bil från “de gamla biltillverkarna” för uppdaterad mjukvara
Jag trodde man gjorde det för att distrahera ägarna från skrammel och lacksläpp!
Det kanske man gör Finns ingen tillverkare som får alla rätt idag, som köpare känns det mer som att man väljer vad man tolererar mest trots att vad-det-nu-är-som-inte-fungerar
OTA kan till och med vara kontraproduktivt om man ersätter det mot att ha en bra kvalitetssäkring i utvecklingen. Det skall kosta att leverera dålig kvalitet!
Gärna OTA, men först en riktig produktorganisation värd namnet!
Jag är väldigt, väldigt teknikintresserad. Men trots detta vill jag bara ha en bil som har x antal funktioner som de facto fungerar. Betatestare har jag ingen lust att vara i trafiken, och det resonemanget från tillverkarna provocerar ärligt talat mig väldigt mycket.
Men visst, om OTA lägger till någon bra funktion (hallå VW, vi vill ha hundläge i ID-serien…), så är väl det trevligt. Har dock lovat mig framöver att jag köper en bil baserat på buggar och funktioner som finns vid köpet. Att sitta och drömma sig bort till en perfekt framtid är bortkastad tid.
Det gamla mantrat ”köp produkten för hur den ser ut nu, inte vad tillverkaren lovar ska komma sen” passar in bra här Därför jag valde en modell som redan funnits på marknaden i 3 år
Bakom draperiet i bilbranschen för inte så många år sedan sa man “köp inte förrän face liften kommer” men det gäller inte riktigt längre men första årsmodellen är alltid en chanstagning
Säger en som sitter i en 2024 ID.BUZZ
Ohh @Bankiren hundläge I ID.bilarna kan du ju i appen ställa önskad temperatur och starta 30 minuter sen kan du göra det igen och igen Jag gör det på vintern när det snöar för att ha en snöfri bil
Vi kör alltid igång den när vi ställer bilen vid snabbladdaren, men 30 minuter går snabbt och behöver man köra igång en ny 30-minutersperiod med appen (om man t ex är inne på macken), så blir det den temperaturen som man har valt i appen på alla 3 klimatzoner. Så när man har laddat klart behöver vi ändra om temperaturerna…
En liten detalj, men VW hade ju lätt kunnat erbjuda ett väl där man väljer 30 minuter, 1 timme, 2 timmar etc. Då hade man ju i praktiken fått ett campingläge också.
Så är EV2 nu också påG med lite data. Att den skulle byggas i Europa hade man ju på känn. Sedan hoppas nog många med mig på LFP batterier. Kia EV2 blir nog också en het kandidat i slagsmålet med de andra småbilarna när den kommer.
Note: Efter att ha läst vad Kia chefen säger, så låter det dock tyvärr som det blir en 30 000 Euro bil och att det först blir nästa mindre elbil som planeras bli en 25 000 Euro elbil. Tidplanen innan 2027 låter lite väl sent i 25k Euro elbilståget?!
Känns som det inte behövs en EV1 om det nu är det som chefen menar, utan EV2 med LFP istället för NMC Batteri som väl också blir en småbil gissar jag.
Snart kan du sätta upp en 10-budordslista fastnålat på forumet med alla kloka tips
Så släpps ytterligare en GT och sverige väntar fortfarande på Kia EV5 i nåt utförande och pris.
En EV5 standard range i basversionen i Sverige lär tyvärr inte hamna i närheten av de priser GT versionen är listad som.
Lill Kian ute och rullar.
Om EV3 kallas mini EV9, vad ska EV2 då kallas?
The EV2 is anticipated to feature:
• Advanced Battery Technology: A range of up to 480 km (300 miles) on a single charge, reducing range anxiety for drivers.
• Rapid Charging Capabilities: The ability to charge from 10% to 80% in approximately 30 minutes.
Några nyheter kring europalansering för EV5?
Tyst som i graven, men gissar att det kommer tydligare europa planer under första halvan av 2025. Först vill dom väl fylla Kia EV3 orderböckerna i Europa
Hyundai groups släpper lite information om sin planerade satsning på All-solid-state batterier som i bästa fall blir verklighet i bilarna runt 2030.
Vi är nog många som väntar på lansering av deras egna LFP batteri som det nu varit tyst om ett tag.
Får vi se Kia modeller i Europa med Hyundai Groups egna LFP batteri innan slutet på 2025?