Förvärmning av batteriet innan snabbladdning vid sträng kyla!

Då är det skönt med V2L-uttag i bilen som kan leverera 16A till värmepistolen. :grin:

Det är nog det första vettiga argumentent för V2L jag har hört - ha alltid en hårtork med dig! :slight_smile:

true… men måste man inte få ur Type2 kontakten först innan man kan köra V2L kontakten?

Självklart har man möjlighet till både att använda uttaget inne i bilen eller på utsidan.

1 gillning

Påse varmt vatten kanske kan fungera om den här frusit fast nära handtaget.

Värma batteriet gör man ju endast inför snabbladdning, annars är det waste. Bilen förbrukar ju mer energi om batteriet skall värmas för att få ur det några ynka mil till. Bilen drar ju lika mycket energi ur ett kallt som ett varmt, så jag håller med dig Larsson. Pendlar du så att du ligger på gränsen för att nå ditt mål så kan ju förvärmning hemma med kabel vara lönsamt för att slippa snabbladda annars meningslöst…

3 gillningar

hur många kW är det på uttaget i bilen?

16A / 3,7 kW, vilket är samma som yttre uttaget via V2L-adaptern, men man kan ju bara använda ett av uttag åt gången som jag förstår det.
(Hyundai IONIQ 5)

1 gillning

Svaret är säkert ja. Men kan du använda uttaget i bilen när du kör?

Själv är jag imponerad över hela 23 kW när jag DC-laddar min e-up 2020. Som mest har jag laddat med 34 kW men då startade jag på 13%. Max ska vara 40kW.

Det beror på vad man är van vid skulle jag säga. Sitta 40 min från 20% till 80% är för mig helt ok de få gånger jag kör långt med min bil.

Rekommenderar denna spray. Spraya i bilens kontakt och det fryser aldrig fast. PTFE gör även underverk på gummilister. Medlet bildar en osynlig hinna och sitter kvar under lång, lång tid.

1 gillning

Lät inte som den trevligaste sprayen direkt… Dessutom var det en hyrbil

1 gillning