Elbilsemester i Tyskland

Tyckte det var lite överraskande, tänker att BMW verkligen bygger en kryssningsmissil. Låg och pressade med min MG som verkligen inte är en Autobahnkryssare, runt 130-150 beroende på trafiken, den tog sig inte så långt som 21 mil men nästan men den laddade glatt på sina 89-90 kW som den alltid gör.
Tog det dock lugnare när jag öppnade datarutan i instrumentet, visade sig att motorn ligger nära övervarv i 150 :sweat_smile:

Lutar väl åt att jag är skymdig BMW en ursäkt då det verkar vara stolpen som var problemet. Idag gick det på fint men det blir till att ladda en hel del, går åt en hel del ström :joy:

Är man i södra Tyskland kan jag rekommendera Sortimo Innovation Park! Massor med laddare där du kan välja vilken hastighet du vill ladda i, toalett och restaurang finns pp stationen :slight_smile:

Håller på att slutplanera världen minsta Tysklandssemester. Vi ska enligt denna plan, som kan ändras, först åka till Helsingör. Därefter vidare till Tyskland. Hade tagit för givet att vi tar Rödby - Puttgarden, men biljetterna kostar 3000 t.o.r. :scream:. Det går ju inte när man har en elbil. Så det ser ut att bli landvägen. :stuck_out_tongue:

1 gillning

Broarna kostar 2500 drygt tor och retur vill jag minnas, vet att elen till och från Amsterdam kostade mindre än broavgiften. :sweat_smile:

Med ÖresundGO avtalet kostade det totalt ca 1100 kr till Tyskland och det bör kosta ca 600 kr att åka tillbaka eftersom jag räknar med kostnaden för ÖresundGO i priset till kontinenten. Därför blir totalkostnaden runt 1700 kr ToR.
Med en väldigt sjösjuk son i bilen blev valet därför enkelt även om det hade gått lite snabbare med färjan.
Sedan var det omfattande och för mig lite oförklarliga köer från Köpenhamn till Odense? Hoppas på bättre tur på hemresan.

Någon som har koll på biljett Helsingborg - Helsingör? Trots att det bara är tre år sedan vi åkte den vägen är minnet helt blankt. Vinner man något på att boka biljett? Om jag söker via telefonen(har inte datorn här) verkar det vara samma pris. Får man prioritet för ombordkörning och därmed större sannolikhet att komma med färjan? Så mycket minns jag att förra gången vi åkte missade vi en färja. Kön var för lång.

Sedan ser jag att de har laddplatser ombord. Det är ju smutt. 6,75 kWh. Men det kanske är vanligt på färjor nu för tiden?

Nu är jag hemma igen och kan konstatera att kostnaden för bropassage Öresund + Stora Bält med ÖresundsGo blev totalt 1694 kr T o R.
Har inte samma kolla på färjepriserna men tror att priset ovan är relativt konkurrens kraftigt.
När det gäller laddning i Tyskland så funkade det rätt skapligt även om jag råkade ut för ett par laddningar som reserverade pengar i förväg för att sedan inte kunna ladda trots samtal med support etc. Lärdomen är såklart att man alltid mår bra av att vara bättre förberedd än vad jag var…

Om jag kollar på en dag som kan bli aktuellt för oss att åka Danmark - Tyskland så är biljettpriset Rödby - Puttgarden lite drygt 1700 just ni. Tesla MY och 2 personer.

Priset beror på när man åker, högsäsong och tid på dagen. Betalade under 700kr för Rödby-Puttgarden 25 juni och ca 1400 kr Puttgarden-Rödby 3 juli. Bägge gånger bokade jag biljetter i förväg i appen och lyckades komma med en färja tidigare, de verkar fylla på tills det är fullt, smidigt och bra service. Värt varje krona att slippa köra omvägen via Jylland, om man inte ska västerut.

Du hinner ju knappt koppla in bilen under tiden det tar att åka över.

160 kW i 20 minuter, och man är ju ändå där liksom.

Iofs, men infarterna till Helsingborg finns det gott om billigare laddare.

Jag tänker ändå att det är ett effektivt sätt att använda tiden. Nu är mitt syfte med denna resa att bara ladda på SuC(även om familjen inte vet att det är syftet med semestern😅) så inget för mig i år.

1 gillning

Snart hemma. Klarade alla laddningar utom en på SuC. Hoppade över laddning på SuC i Löddeköpinge då den dels ständigt visade fullt eller nästan fullt, dels pga av rekommendation att hoppa den. Tog Rifi på Gullrisvägen i Arlöv. Dock väldigt långsam laddning, 106 vid 15 %. Kanske pga inte förvänt batteriet eller strul med laddaren.

Ingen kö vid någon laddare men ofta nästan fullt. En del ID.4:or som laddade men ingen tog upp mer än en plats. Bottennappet var SuC i Nørre Alslev där majoriteten av laddningen rullade på 56 kW.