Det är tufft för Volvo?

Jag har en god vän som efter 25år på Volvo PV lämnade jobbet för en annan Volvo division utanför Geely han säger “Jag ger det max två år”

Den som lever får se

Volvo har ju tydligt tagit sig vatten över huvudet med ex90.

Jag undrar mest vad dom sysslar med? Vad är det för revolutionerande ny teknik som aldrig funnita förr som finns i den?

Buggar är en sak men att det saknas funktioner och att grejer är långsamma och inte fungerar alls knappt är en helt annan, det är verkligen inte okej.

Är som att man börjar med en helt ny kodbas för varje modell, att skriva och prova så enorma program ihop är jätteresurskrävande. Det borde som veta, det är inte första gången som dom bygger en bil.

Tesla verkar ha gjort rätt här med en stabil grundkod att stå på där all körs ifrån med vanligt nätets och API-er och där bara den forsonsspecifika koden ändras.

Det är även ett symptom på en dålig ledning utan tydliga kravställningar gentemot projekten, håller man på att vela vad det ska vara i, hur det ska fungera och om det ens ska göras tas fokuset från kodknackandet och kunden blir lidande.

En lista på detta ska finnas och dokumentation på alla komponenter från leverantören, en tydlig beskrivning på hur man vill att allt ska se ut och så ställ in en kyl med monster och stäng dörren, då hade programmerarna haft bästa förutsättningarna att göra nåt bra.

Nåt allvarligt fel är det i volvo cars. Älgtestet i Danmark är ju inte vad varumärket behöver. Det är ju inte direkt skrytsamt att de ändå klarade Skoda modell 1978 och inte välte i 30km/h :roll_eyes:
Nu försöker de hitta fel på testbilen, men det gör ju bara saken värre om de inte ens kan leverera en tillräckligt testad bil innan det viktiga älgtestet.

Häromveckan sålde jag rubb och stubb av mina Volvo Cars-aktier (med vinst). Vill inte förknippas med kinesiska leksaksbilar.

Jag befattar mig inte med bilaktier av personliga skäl, men det värsta är ju att man kanske med all dålig publicitet, slår undan benen framöver att bygga bilar i Sverige och därigenom arbetstillfällen. Ledningen i företaget borde för länge sedan ha fått gå. Nu är frågan om företaget ens klarar att överleva :unamused:

Det var överskande icke-förnekande svar när jag ställde frågan till Xpeng om Sverige kunde vara aktuellt nu när de siktar på att starta en fabrik i Europa.

1 gillning

Intressant och xpeng saluförs väl hos bilia som är ganska rikstäckande om jag inte har fel. kan bli nåt bra som kan skapa jobbtillfällen! Bilia i övrigt har jag inte koll på om de är en bra ÅF, men tänker att allt måste ju vara bättre än Hedin :slight_smile:

Kanske inte Riddermark… Riddermark Bil anklagas för att lura äldre kunder och släcka felkoder utan åtgärder

1 gillning

Ja Riddermark personifierar den grupp av bilskojare som bara ger runthörnet garantier på sina begagnade bilar!