Bluetooth dongel för ABRP

Tesla går ju para direkt med ABRP så ingen dongel beövs för navigering, dock är det ju svårare att få upp det på bilens skärm då Android Auto och Apple Carplay saknas, men livedata går ju iaf att få ut för dem som är intresserade och åker Tesla.

Exakt samma problem för mig skulle vara kul om man fick det å fungera

Har nu beställt en likadan så hoppas det funkar

Börjar nog ifrågasätta min tekniska kunskap allt mer… Googlade namnet, in på Amazon och det jag ser är “Förra gången du köpte den här artikeln var den 29 Aug 2023”. Jahapp, den har jag redan gått igenom och inte fått den att fungera…

Dock endast problem med ABRP på den, Car scannar osv fungerar med den vet jag.

1 gillning

Du behöver en Kinabil då kanske :joy:

Spenderar lördagskvällen med att mecka dongel.
Har lyckats att få kontakt och kan läsa ut data via dongelns egna programvara.

När jag ska till att testa och köra direkt mot abrp inser jag att de inte finns stöd för odb-ble för kia ev9.

Får därav lura systemet lite och lägga in en annan bil, har testat med ev6 och de fungerar dock är batteriet lite väl litet så blir fel i estimaten på räckvidd etc.

Önskar nu er hjälp med förslag på bilar med batteri så nära 100kwh som möjligt.

Mercedes EQS har ca 108 kWh om det är nära nog?

Vi testar och ser om de funkar :slight_smile:

Jag använde OBDLink CX (OBDLink® CX - Bluetooth 5.1 BLE OBD2 Adapter For BimmerCode) som ARBP rekommenderar när jag körde med premium och livedata. Den finns bl.a. på Amazons svenska sida.

Numera när man är mer van elbilsägare så kör jag bara med Car Scanner och läser ut framför allt energimängd i batteriet (kWh) och vet genom erfarenhet (och färddator för aktuella resan) vad bilen drar på den typen av körning man gör för tillfället. Sedan kollar man bara med ChargeFinder var man ska ladda och då vet jag hur mycket jag ska ladda genom lite huvudräkning :wink:

Och även som det är problem med att köra navigering i Android Auto och bilens interna navigering som krävs för att förvärma batteriet (man kan få vara kreativ och ta en annan laddare i samma stad/by då det saknas många laddare i bilens navigering)

OBDLink CX funkar bra med CarScanner också och inga problem med att den drar batteri eller kopplar upp sig för mig när den sitter i alltid. Kör Android.

Har nu kört två dagar med vLinker MC+ direkt till ABRP via obd2 ble(android), fungerar klockrent.

När den väl fått beräkna snittförbrukning för de olika hastigheterna blir den grymt säker på att sätta soc vid ankomst / laddning.

Hej
Använder likadan dongel men med iOS 17.2. Inga problem med anslutningen till ABRP. Dock funkar det inte med anslutning till Car Scanner. Appen hittar inte dongel vid försök att ansluta. Någon som har en lösning på detta problem?

Jag köpte en från Amazon. Den fungerar ypperligt och den går ner i viloläge när den inte används så jag tar aldrig bort den. Denna har ingen säkerhet alls. Sätt den i OBD-porten och lägg till i ABRP. Den bara börjar fungera utan att ens telefonen visar att den är ansluten med bluetooth.

Någon annan kan ju ansluta till dongeln eftersom den är helt öppen om de passerar bilen men varför skulle någon det och vad kan hända då? Jag valde denna då en del donglar kräver att man aktiverar eller måste göra något varje gång man startar bilen vilket enbart är störigt. Den fungerar även utan problem med Car scanner-appen. Jag kör android och VW e-up 2020.

https://www.amazon.co.uk/dp/B079N9KD4P/ref=pe_27063361_485629781_TE_item