Billigare med elbil?

Nej 11 papp var för servicen, pumpen gick på garantin. Det som ingick i servicen var byte av kylvätska (?), något SOS batteri som satt avigt till (misstänker att man fick demontera halva inredningen) och timmar kostar.

Shit, det hade jag inte ens accepterat på en vanlig bil. Taxiservice på min gamla Mercedes där dom höll på en hel dag och bytte alla oljor och vätskor gick på 9500.

Men bra att veta, när det börjar bli dags att byta. Att det tar många timmar att komma åt förbrukningsartiklar och servicepunkter är dåligt betyg åt tillverkaren, särskilt på en elbil.

Runt 4 som nästa kostar är ändå rimligt, det tar en stund att hissa upp bilen och lite sånt, lite inspektioner görs ändå. Kanske 5 om man byter kylvätskan och lite sånt men 11är väldigt mycket för en elbil.

Kylarvätskan som Hyundaigruppen använder kostar f-n.

Feldesignat då ändå, det är aldrig okej att lägga dåliga materialval på kunderna.

Vilken KIA är det här, inte EV6 antar jag? På den ska kylvätskan bytas först efter 10 år/210 000 km.

Kia Soul 2022, så ingen EV6.

Nu har jag rotat lite mera i riktiga serviceärenden på Zoe.

Med rätt prylar så är även bromsvätskebytet ett GDS jobb. Man måste trycksätta påfyllningsbromsvätskan/bromsvätskebehållaren till 2,5 BAR (handpumpad) och hålla den på det trycket under hela bytet. Men det finns på Amazon.se för ca 700:-. Eller en eldriven proffsmaskin för under 3000:-. Sedan är det bara att släppa ut vid bromsoken som vanligt. Vanlig standard DOT4 bromsvätska som kan köpas vart som helst.

Kylvätskan behöver man ha Renaults egen (antikorsionsadditativtillsatser) a 176:- per liter men den skall spädas 50:50 med avjoniserat vatten 49,90 på biltema/5 liter eller destilerat vatten. Renault “vet inte” om det är 3 eller 6 liter per bil totalt… Man skall lossa slangen längst ner på kylaren och låta allt rinna ut. Sedan för påfyllning så krävs det att man vakuumfyller men det man behöver för det finns på Biltema för 799:- (kylarvätskepåfyllare).

Hade jobbets Enyaq iV80 till Södertälje från Oskarshamn, 304km enligt Google.
Laddade med Pair på hotellet 64,14kWh för 5,95kr/kWh så 381,62 Sek.

Hade jag åkt Superb diesel istället hade enkelresa kostat 17,5 kr/l * 0,7 = 12,25 kr/mil * 30,4 = 372,4.

Nu klarade sig enyaqen enkel resa på en laddning så det stannade där, resten smälter in i den övriga elförbrukningen.

Men nu ska laddningen administreras som utlägg hos lönekontoret också, så det hade förmodligen varit billigare även för företaget med diesel så fakturan gått genom fakrureringssystemet istället för manuell handläggning :smirk:

Drar en Superb diesel så mycket som 0,7?!

Vår E-klass kombi (diesel) som vi hade tidigare drog sällan mer än 0,5 l/mil. Har för mig att jag har kört den på 0,43. :sunglasses:

Tänkte räkna snällt. Det är en snabb jäkel med fyrhjulsdrift :sunglasses:

Destinationsladdning drar snabbt iväg.

Bor på värdshus denna helgen och där är det Monta som står för boxarna.

5.95:- är i överkant men värt för att spara in 15-30min imorgon när vi senare på kvällen är trötta och skall 60mil hem.

Hade däremot SM i Downhill arrangerats i backen bredvid så hade laddningen där stannat på 3.80:- och även det Monta.

Så det är inte operatörerna utan parkeringen som hugger mellanskillnaden och sätter priserna.

Dock skulle jag inte valt att köra diesel igen så om soppan vore gratis. :face_with_peeking_eye:

Parkeringen gick på Faktura. Eftersom laddmarknaden är som den är är det svårt med fakturering på laddningen :slightly_smiling_face:

Angående serviceintervall och kostnader, så finns framtagna förslag på serviceavtal man kan utgå från och teckna på nya och begagnade KIA modeller.
Sedan kan man som några redan nämnt komma överens med ÅF om andra priser/upplägg när man köper sin bil.

Hämtat från KIA’s hemsida: (Dessa gällde bara t.o.m 2024-07-14)

"Just nu kan du teckna ett serviceavtal för din nya eller begagnade Kia som gäller under 24 månader eller 3000 mil totalt (beroende på vilket som inträffar först). Vi erbjuder även serviceavtal med längre körsträcka. Kontakta din återförsäljare för mer information.

Frånpriser för Kia Serviceavtal nedan gäller endast nya bilar på avtal 24 månader/3000 mil. Priserna är inklusive moms och giltiga t.o.m 2024-07-14.

Pris för serviceavtal på begagnade Kia-bilar beror på bilens ålder och miltal. Kontakta din närmsta Återförsäljare för pris på just din bil.

eu-common-user-input-table Modell Pris från
Niro EV 145 kr/månad
EV6 155 kr/månad
EV9 165 kr/månad
Picanto 279 kr/månad
XCeed Plug-In Hybrid 309 kr/månad
Ceed SW Plug In-Hybrid 309 kr/månad
Niro Plug in-Hybrid 325 kr/månad
Niro Hybrid 325 kr/månad
Stonic 339 kr/månad
Sorento Plug In-Hybrid 345 kr/månad
Sportage Plug In-Hybrid 359 kr/månad
Sportage Hybrid 359 kr/månad

*) De prisuppgifter som anges i ovan tabell utgör utgångspriset för ett serviceavtal för en ny Kia av de ovan angivna Kia-modellerna, samt baserat på en löptid på 2 år och högsta miltal om 3000 mil. Det faktiska priset för ditt serviceavtal kommer att fastställas med beaktande av ditt enskilda Kia-fordon, vilket kan innebära att det faktiska priset för ditt serviceavtal blir högre än de priser som anges ovan.

Pris för serviceavtal på begagnade Kia-bilar beror på bilens ålder och miltal. Kontakta din närmsta Återförsäljare för pris på just din bil.  

Serviceavtalet ingås mellan dig och Kia Sweden AB. Kia förbehåller sig rätten att från tid till annan ändra de priser som anges i tabellen ovan. Kia reserverar sig för eventuella tryckfel och felskrivelser. Kampanjpriser för serviceavtal kan förekomma. Kontakta din lokala Kia-återförsäljare för uppgifter om aktuella erbjudanden.

** Ny Kia: Fri assistans fram till första servicetillfället därefter serviceaktiverad assistans.  
Begagnad Kia: Fri assistans gäller för bilar som tidigare har servats enligt Kia Originalservice på en Kia-auktoriserade verkstad, enligt Kias serviceintervall, och kopplas på efter nyttjande av servicetillfällena i serviceavtalet."

Jag har inga stora pretentioner.
Älskar elbil och det för nästan bara fördelar med sig och vi måste värna om vårat klimat genom använda den just nu bästa kända metoden som inte kompromissar med våran levnadsstandard, annars blir det inte av.

Samtidigt, det får inte ske till vilket pris som helst så eskalerar elpriset likadant denna vintern i SE4 samtidigt som bränslepriset fortfarande åker fritt fall utan att någon i styrande position gör något åt saken så är det inte omöjligt att det står nån röten bensinare från millennieskiftet hemma som pendlarburk igen. Trivdes rätt bra med min skoda pickup…
Blir alldeles för dyrt att pendla med två elbilar om det går upp i 10 kr/kWh iår igen och cykla är inget alternativ i min kommun vintertid, dom är inte mycket för cykelbanor…

Vi hade en snittförbrukning på MYLR på ~1,7 kWh/mil i sommar mellan Umeå-Östergötland/Småland (70-80 mil), kanske lite lägre medelhastighet än mellan Södertälje-Oskarshamn dock. Vad drar Enyaq:en i säg 80 km/h?

Tror vi låg på kanske 18,5 fram till Norrköping

1 gillning

Det kommer en tid snart när dessa astronomiska priser försvinner.
Laddoperatörernas prismodeller kommer att rasa pga konkurrens.
Jag var vid en Tesla laddstation norr om Uppsala och hittade 8 nya snabba 800V laddare. Den hade varit igång i två månader. Men jag hittade inget pris så jag laddade på Teslas laddare. Då jag hade tid att slösa så ringde jag och frågade om priset. 8,75/kWh… Därmed så fick jag förklaring på varför de används så lite. Stolpen som använts minst hade levererat 490kWh och den lom leveterats mest 2500kWh i genomsnitt 1000kWh per stolpe under drygt två månader. 1000kWh är mindre än vad jag själv förbrukar per månad på mitt bilåkande.
Sedan att ligga brevid en Tesla supercharger som kostar runt 5,50/kWh (med abonemang) gör att man kan fundera över affärsupplägget…
Så konkurens kommer att komma och jag tror att priset per kWh kommer att hamna runt dubbla marginalkostnaden för “hemmaladdning” dvs mellan 2:- och 3:- per kWh. Eller en halvering av dagens kostnad.
Just nu är det rena rama vilda västern eller ruffel och bågmarknad. Går det så går det…

Jag betalade: Inspektion 3265:- exkl bromsservice och kupefilter (ID4)

Fick du ett protokoll? Låter spontant dyrt men inte orimligt beroende på vad som ingår.

Är det inte framför allt bromsservice och nytt kupéfilter som man vill ska fixas på en elbil? :smile: