Så vi är som vanligt tillbaka till WLTP som är en utstuderat dålig siffra att använda för elbilar.
WLTP är 100% anpassad för bränslebilar. För vem kör en elbil mellan 100% och 0% batterikapacitet???
WLTP är dessutom optimerat för pendlingstrafik i centrala Europa (typ Holland). Med start i en ytterförort och sedan via en snutt motorväg in till en stadskärna. Dessutom “sommartid” med 20C som start temperatur om jag inte minns fel. Ett driftfall som elbilar fullständigt excellerar i medans är dåligt för bränslebilar.
Det behövs en ny mätnorm för elbilar som skall ta in biltillverkarna rekommendationer om max och min SoC samt majoriteten av körsträckan i motorvägsfart. Och det som dessutom skall anges är energimängden från elnätet som krävs för att återladda batteriet (vid 3,7kW, 11kW samt obegränsad snabbladdning CCS).
När jag ändå är igång så undrar jag när krav kommer på MID2 godkännanden av mätning av levererad energi från laddare kommer. Samt vilken instans som skall kontrollera att de mäter rätt (även efter leverans). ALLA bränslepumpar måste kontrollmätas (vartannat år har jag för mig). Elbilsladdare testas aldrig efter det att de är typgodkända (eller inte ens då om de inte lovar att de uppfyller MID-standarden eller elmätarförordningen).
Hur upplever du sätesinställningarna? Tycker jag har lite svårt att hitta en bra position, verkar gärna slå i högra knät i panelerna, men det kanske bara är jag som sitter märkligt?
Tror inte kalibrering av laddare kommer vara en grej.
Det är exakt ingen som kalibrerar din elmätare i huset och har aldrig gjort.
Jag tror inte du riktigt har sett eller förstått certifieringsprocessen runt elmätare…
De kräver en rätt omfattande dokumentation om tester i en massa konstiga driftfall av ett oberoende testinstitut innan de får släppas på marknaden. Och kraven mellan elbolagen och mätartillverkarna är “rätt långtgående…”.
Du kan som elkund alltid kräva att din konsumentmätare tas in för kalibrering. Visar den fel byts den utan kostnad, visar den inom sitt tillåtna fel (2%) så får du betala för testet.
Inga varor får säljas utan att det finns en spårbar mätkedja till referensnormaler. Så varför skulle elbilsladdare vara undantagna?
Är undantagna det då?
Ligger i alla intresse att bli rätt debiterade, det som kommer ur sladden är det jag vill betala för, interna förluster i laddststionen bryr jag mig inte om men är den inkluderad i priset är det ju bra.
Dom kalibreras säkert minst en gång före installation, efter det på begäran, precis som en elmätare hemma eftersom man inte får sälja på gissning, det är därför bensinpumparnas räkneverk kalibreras, förutom att dom innehåller rörliga delar som kan slitas, till skillnad från laddare.
Men jag ska inte gissa, elmacken härinne har stenkoll på hur det går till.
Nu är jag bara 170 lång, så jag har inga problem med sittställningen tycker jag. Tjejen som är lika lång får dock problem om hon kör en längre sträcka utan att ställa om sätet efter jag kört utan får håll… Så vet inte om det tyder på att jag sitter konstigt =D
Men har aldrig haft problem med mittkonsollen, utan det är väl i så fall att viloläget för vänsterfoten inte är riktigt lika bekvämt som det var på Mach-E för mig.
Tack för svar! Låter nog mer som att jag sitter konstigt tror jag!
Det lutar starkt åt en beställning så mycket jämförande och testande nu
Jag är mycket nöjd med min Ioniq 5 Advanced RWD årsmodell 2022. Hyundai har nu en kampanj på årsmodell 2024, antagligen beroende på lanseringen av årsmodell 2025. Kampanjpriset på en Advanced är från 524900 kr fram till 2024-12-31.
Hej,
Fortsatt tack för alla svar! Vi har bestämt oss för en ID.7, har provkört den och var mycket nöjda. Har ni en känsla för hur ljudnivån i kupen ändras om man har glastaket, blir det mer bullrigt? Påverkar det effektiviteten? Brukar det vara problem att bilen blir väldigt varm om den tex står parkerad i solen under sommaren?
Jag har haft Peugeot Toyota och Lexus med glastak det är trevligt och kupen känns rymligare men har det inte någon form att jalusi som kan dras för och inte dom nya fotocromatiska kan det bli varmt om bilen står i solen men värre är vintern då är dom ett riktigt kallras
Ett stenskott i taket går inte på glasförsäkring utan vagnskada med en mycket högre självrisk och en lång leveranstid på ett nytt tak
Upplever inte bilar med glastak som bullrigare
Skulle jag beställa en ID.7 vore adaptivt chassi viktigare än glastak