Avsnitt 74: Vad betyder Cadillac för dig?

ABS ger ingen falskt trygghet. Man känner i pedalen att den jobbar.
ESP ger ingen falsk trygghet, det kränger rätt bra innan den går in och hjälper till.

Jag gillar 4WD också men det är lite töntigt på vanliga bruksbilar, bättre man tränar upp sin körteknik.

Är det nu så viktigt med miljön så borde ju även det vara en faktor, högre energiförbrukning är ju just det, oavsett drivmedel…

nja jag är inte så säker på en 20åring idag känner i pedelen om ABS funkar eller inte.

Skulle varit intressant att se hur 4wd mot 2wd hanteras i rejält regn

Som jag förstår det, så är det exakt vad Folksam har gjort. :grin: De skriver nämligen följande:

Samma personbilar med och utan fyrhjulsdrift jämfördes.

Ah ja det har du helt rätt i, läste fel.
Då är det den frågan kvar att det nog är lite annorlunda profiler som kör Audi vs Prius :slight_smile:

Suck vad tröttsamt med “vad ska man med fyrhjulsdrift till” kommentarer. Dessutom alltid med referensen att man nästan aldrig kör i Lappland under vintern…

Nehej?

  1. Det räcker med att försöka ta sig ur rondellen (Frösundaleden/Dalvägen/Råsundavägen) en vinterdag för att uppskatta fyrhjulsdrift.

  2. Det är roligare att köra!

  3. Skiter i de få milen man tappar.

  4. Oftast bättre dragvikt.

  5. En bakhjulsdriven Enyaq eller ID.4 vägrade ta sig upp för en liten backe vid stugan i Idre efter en natt med nysnö. Min GTX kändes som en torr sommardag.
    Fick förslag att ta på snökedjor eller ha med extra sand/grus i bilen om jag inte kör fyrhjulsdrivet.

Haha ja - eller så kör jag fyrhjulsdrivet och skiter i snökedjor när snålblåsten står på i -15°

3 gillningar

Vi är alla olika här. Själv minns jag min stora besvikelse när jag omedvetet skaffade mig min första bil med fyrhjulsdrift och insåg när det var dags för hjulbyte att man inte bara bytte 2 däck och helt enkelt flyttade fram bakdäcken…utan att man behövde byta alla fyra. Helt värdelöst.

Dagens elbilar är sällan permanent 4-hjulsdriva.
Så det ser jag som ganska liten påverkan i det hela.

Min hemskaste upplevelse är i en fyrhjulsdriven Renault Kangoo. Kände av förändringen i väglaget på samma sätt som i en tvåhjulsdriven bil och slutade med att jag sakta gled ut i en korsning på en större väg och stannade i snövallen trots full broms.

Tur i oturen då med fyrhjulsdriften så det gick lätt att komma loss.

Missförstå rätt, fyrhjulsdrift är najs men på rätt bilar. Vanliga bruksbilarr inte rätt bilar men pickuper och skåpbilar t.ex är en helt annan sak.

Blev det en värre händelse pga fyrhjulsdriften eller råkade det bara vara en fyrhjulsdriven bil (som givetvis bromsar som en tvåhjulsdriven)?