Avsnitt 41: Kineserna närmar sig

Älskar Tesla! Men inte dess vindrutetorkare!

Kanske dags att förklara din kärlek, inte bara komma med hintar om det titt som tätt. Statusen “It’s complicated” finns av en anledning :smiley:

Kul att du gillar podden. Jag är sugen på att beställa en model 3 för att peta Esse i ögat :star_struck:.
Tesla är riktigt bra elbilar totalt sätt med det bästa laddnätverket i världen.

1 gillning

Pröva att göra rent vindrutan framför kameran. Kan hjälpa. Jag parkerade under ett träd för ett par veckor sen, fick massa små kladdiga droppar på vindrutan. När solen lyste morgonen efter och det glänste så fick Teslan för sig att det regnade. Kan vara insekter också som ger samma effekt har jag läst någonstans.

Rengör hela tiden :slight_smile: det är en förutsättning att det överhuvudtaget skall fungera. Men det skall ju inte behövas – vi pratar alltså fläckar som ögat knappt kan se.

Polestar got @elmackens back :slight_smile:

4 gillningar

Tesla är ett techbolag, du har väl både TV spel och pruttkudde, räcker inte det?

Har inte sånt fräsigt i min MG, fungerande regnsensor har ju den visserligen men det behöver man ju bara när det regnar :wink:

Skämt åsido, har Tesla en annan teknik än den beprövade med prisma och ljusbrytning som alla andra använder? Dom gillar ju sin computer Vision och integrantionsmässigt är det ju smidigt som sjutton att köra maskininlärning på regn också, då ligger ju allt i CCM att bedöma vad den ska göra baserat på indata.

Haha – jag tycker det här är så himla enkelt. Ge mig bara en farthållare som inte sätter igång vindrutstorkarna i solsken :slight_smile:

En fundering runt er diskussion gällande att Volvo inte var konsekvent gällande sin platform. EX30 vs EX90. Och poängen att kunder skall känna igen sig och hålla sig till sitt märke. Jag förstår att det är önskvärt från leverantörens sida men som konsument försöker jag hålla mig så långt ifrån att låsa in mig till ett märke. Är lite av den anledningen som jag kör Android som min mobil och inte iPhone. Då skall alltså Apple bestämma vilka features jag skall ha. Glöm. det. Och hade jag applicerat det i bilvärlden så hade jag varit fast i Mazda som var en riktigt bra bil för 20 år sedan men som helt missat elektrifieringen. Glöm det.

Sagt av en som har en Renault Zoe, Kia Sorento, MacBook Pro, Asus Zenfone och en Samsung Tv :slight_smile: …och allt detta är jag öppen för att byta ut mot andra produkter när som helst.

Förklara hur torkarna torkar rutan. Går inte ett av bladen över sensor och sveper rent där också? Så fungerar det på min tyske kvalitets-VW-e-up med automatiska torkare. En sensor i rutan längst upp i mitten känner av vattendroppar som bildar ett elektriskt fält som triggar igång automatiken och ett av bladen går över sensorn och håller rent.

Sensorn har aldrig fallerat genom vindrutetorkning när det inte behövts och jag har aldrig någonsin torkat av på rutan framför sensorn för det sköter torkarna och spolarvätskan.

PS: jag har en spak där jag först slår på automatiken.

Teslor har inte regnsensor :slight_smile:

1 gillning