Avsnitt 101: Black Friday på elbilar

Jag tror inte det kommer göra mycket i det stora hela. Man åker inte långväga till gymmet eller affären. Som Zander säger ovan så är det få som är villiga att plocka fram kabeln för att ladda 3,7 kW om man bara ska in i 20 minuter, dessutom betala 5kr/kWh också.

Jag tror mer på dynamiska laddstationer vid butiker, gym, vart-nu-folk-uppehåller-sig. Tänk ett Kempowersystem där du betalar X kr för 200 kW och X kr för 50 kW (exempel).

Det eller hemmaladdning. Men att lokala kyrkan har blivit påtvingad en 3,7 kW-laddare känns som fel prioritet i mitt tycke :slight_smile:

Kyrkan här i Simris (befolkning 211 personer) har haft en 22kw laddare så länge jag minns i början var det gratis att ladda men jag gissar att det kostar nu det var länge sedan jag var där

Simris är lite speciellt det är ett project med e-on 2017 kopplades byn loss från nätet och gick till något dom kallade Ö-drift altså självförsörjande med en solcells anläggning ett vindkraftverk och många hus med solpaneler Va lite intresserad av det i början men nu har jag ingen aning om hur det går

Tyckte också dom där fjuttladdarna var guld innan jag skaffade laddbox också. 20 min på Ica, 15 min utanför systemet eller 10 min när man väntar på en polare. Fördelen är att det går att sätta en liten laddbox nästan överallt.

Nästa steg är en 50kW men varje gång det sätts upp en sån så blir det bara gnäll, från ALLA, fast att den sortens laddare egentligen är otroligt bra och lagom med effekt om man ska på snabbmatsrestaurang eller handla.

1 gillning

Nu är det ju faktiskt så att Svenska kyrkan har väldigt gott om pengar. Väldigt gott om pengar. Bättre exermpel på hur snett det kan bli tror jag man kan hitta.

Jag tror poängen gick fram ändå…