Under vintertid och motorväg har jag laddat ~130 kW med min ID 4 i typ -10 grader. Men oftast 70 kW i övrigt vid lägre hastigheter och temperaturer.
Håller inte med. Vi har kallt och långa avstånd.
För att elbilsandelen ska öka även i Norrland, så behövs bra WLTP på nya bilar för att de ska bli attraktiva som begagnade i norra Sverige. Det går i princip inte att köra en bil med WLTP på 30 mil där uppe.
Håller helt med om 0-100 på 3 sekunder, helt onödigt och massa motoreffekt höjer bara försäkringspremien till tämligen avskräckande nivåer.
Håller ej med om WLTP och laddtid, det handlar inte alls om vad som vi “klarar oss” på. Man “klarar” sig ju med väldigt lite, då skulle alla åka omkring i en Dacia Sandero och vara “nöjda”.
Jag vill ha friheten att välja laddstopp lite som jag önskar, och det kan man om man har en lång (mer än nödvändig) räckvidd, och vill inte stå och frysa i 35 minuter vid nåt industriområde. Då blir det inget elbil alls för min del.
Om det nu inte blir billigare att gå över från fossilbil till elbil, så kan det ju inte även bli en sämre helhetsupplevelse, då kommer folk sitta kvar i sina dieslar. Är min spaning alltså
Ja, ska du köra en bil där du har långa avstånd så köper du en bil med lång räckvidd, kör du mest i stan är det bara onödig kostnad och dödvikt.
Rätt fordon för rätt person helst enkelt. Det betyder inte att alla behöver köra runt med ett jättestort batteri som kan snabbladda jättefort. Precis som man kanske inte behöver alla stadskörningsfunktioner i en bil som bara kör landsväg upp och ner.
Grejen är att laddningen bara är en liten del av upplevelsen med att ha elbil.
Har du laddare hemma så är det väldigt odramatiskt. Du kopplar in den bara, den är det inte mer med det. Sen har du alla fördelarna med elbilen, som väger upp att du kanske behöver stå och snabbladda den i en halvtimme någon enstaka gång.
För mig är helhetsupplevelsen med en elbil betydligt bättre än en med förbränningsmotor. Trots att jag inte har ett jättestort batteri eller kan ladda jättefort.
Det du beskriver är en Renault Mégane E-tech om man väljer “lilla” motorn på 130 hk och 60 kWh batteri. Så det är inte en jätteimpopulär åsikt! Hade den vart lite större och den inte vart så dyr att leasa så hade den vart en ganska perfekt “folkelbil”.
Jag har en sådan själv, fast med 220 hk motor så lite mer drag i den. Helt onödigt egentligen, hade vart supernöjd med den mindre motorn också. Men det här är vad som fanns begagnat.
Nu pratar vi folkbil! Lägger vi till att bilen är en bil med batteribyte också som jag vurmar lite för. Då blir de som ibland eller permanent behöver kunna åka längre, eller tanka snabbt ibland också nöjda
Den billeverantören som kan fixa en sån folkbil för max 300k, samt med fördelaktiga kostnader för batteribyte vid behov. Den kommer jag sätta upp en idolbild på över sängen att somna till
Vad är fördelarna? Jag gillar att ta mig från plats a till b så snabbt som möjligt. Bryr mig inte om youtube och stor skärm. Uppskattar lite att slippa dieselknattret. Känns lite lyxigt. I övrigt ser jag inga fördelar
Youtube eller stor skärm är inget elbilsspecifikt. Det finns i moderna ICE-bilar också. Och vill man ha det i en äldre bil kan man köpa en surfplatta, det behöver man inte en ny bil för. Min egen elbil kan man inte kolla på Youtube på medan bilen kör, och det är lättare att bara kolla på mobilen. Och det finns inte ens en app för det, bara en webbläsare. Sedan finns det ju också elbilar som inte har stor skärm eller Youtube, så jag förstår inte den kommentaren alls.
Dieselknattret vet jag inte om jag kan lista som en nackdel för ICE-bilar, det är ju extremt subjektivt. Vissa gillar motorljud. Jag gör det inte, men alla tycker olika här.
Men om man ser på fördelarna då?
Bränslepriserna är en bråkdel av vad de är med el. Bara som ett exempel: En resa till min systers lantställe som med min gamla bil kostade kanske 250-300 kr i bränsle, kostar nu bara kanske 60-70 kronor i el. Det här minskar marginalkostnaderna och tröskeln för att åka på en utflykt. Nu var min gamla bil inte särskitl snål, och en bättre förbränningsbil kanske hade kunnat vara typ lite drygt hälften så dyr i förbrukning, men fortfarande dyrare än elbilen.
Och detta är när jag behöver betala 1,78 kr/kWh för el i min BRF, vilket är betydligt dyrare än om jag hade bott i hus.
När jag kör korta sträckor (vilket jag gör en hel del på grund av hur jag bor, i stan) behöver jag inte tänka på att motorn ska värma upp, och dra en hel del extra bränsle och utsläpp för den sakens skull. Den extra bränsleförbrukningen tar ju också upp driftkostnaderna en hel del.
På vintern slipper jag krångla med att koppla in motorvärmaren varje dag, istället behöver jag bara koppla in bilen när batteriet är lågt. Slipper även ha framförhållning på ett par timmar innan jag ska köra för att motortemperaturen ska vara optimal. Elbilen låter mig vara mer spontan på det sättet, det är mindre krångligt än att fippla med motorvärmartimers fram och tillbaka.
Jag kan när det är varmt eller kallt ute (vilket det är för det mesta) sitta parkerad i bilen och ha luftkonditioneringen eller värmen på utan att bryta mot några lagar som förbjuder tomgångskörning. I Stockholm är det olagligt att köra bilen på tomgång mer än en minut. Jag kan till och med starta AC:n på distans så bilen är innan tempererad när jag sätter mig i den. (Visst, går med vissa förbränningsbilar också, men det är extrautrustning, och endast för uppvärmning med separat “dieselvärmare” eller liknande så vitt jag vet.)
Jag kommer efter årsskiftet kunna köra in till de delar av centrala Stockholm som blir Miljözon 3, där jag har min arbetsplats. Där tillåts bara personbilar med el- eller gasdrift. (Laddhybrider tillåts ej.) Så de dagar jag tar bilen in till jobbet slipper jag parkera utanför området för att gå resten av biten.
Jag behöver aldrig köra till macken för att fylla på bränsle. Varje gång jag tidigare körde till min systers lantställe så gjorde jag av med kanske en halv tank (min gamla bil var etanoldriven och hade inte en särskilt stor tank) vilket betydde kanske 5 minuter extra varje resa. Istället räcker det att jag kopplar in sladden hemma vilket tar mycket mindre tid.
Enda nackdelarna jag ser är högre inköpspris (men det har jag ju råd med) och att man vid en långresa behöver ta en paus för att snabbladda. Jag åkte på en roadtrip till Norrland i somras på kanske en vecka, behövde bara snabbladda två gånger, eftersom jag laddade vid hotellen där jag stannade. (Hela poängen med en resa är ju att faktiskt stanna till och se saker, inte bara att nöta motorväg.)
Ena gången var mest “för säkerhets skull”, ville köra runt lite oplanerat och ville mildra min frus räckviddsångest, så jag fyllde på lite. I själva verket hade det inte behövts. Andra gången var på vägen hem. Fick stå i kanske en halvtimme och sitta och fika vid en sjö efter några timmars bilkörande, vilket var en välkommen paus under en lång körning. Detta var en resa på 510 kilometer, cirka.
Visst, är man stenfokuserad på kortast tid från A till B på långa resor, och inte har något problem att sträckköra många timmar i rad utan paus, så är inte en BEV det optimala. Du ska ha någon slags ICE i så fall.
Men det är ju inte så de flesta använder sina bilar i vardagen. Det är lite av en nisch. Kan man ladda hemma och bara kör långa sträckor några enstaka gånger per år så har man i praktiken sparat tid på att köra BEV.
Och då finns bara fördelar, inga nackdelar med eldrift.
Det finns ju så klart många fler fördelar med min nya elbil jämfört med min gamla bil, men jag har försökt bara välja ut fördelarna med eldrift specifikt. Jag uppskattar ju så klart att infotainmentsystemet i min bil är superbra, 360-kameran och parkeringssensorer (långt ifrån alla elbilar som har riktiga såna!), och även den adaptiva farthållaren, men det har inget med eldriften i sig att göra. Går att bygga en ICE-bil med bra infotainment och adaptiv farthållare också, och det finns att köpa.
Jag är den som aldrig skulle betala extra för skärm och infotainment, jag är händig nog att sätta in en radio själv
Själv tycker jag det blev en förbättring när man kunde slanga ström från svärföräldrarna och därmed slippa betala bensin eller diesel varje gång man besöker dem.
För att elbilsandelen ska öka även i Norrland, så behövs bra WLTP på nya bilar för att de ska bli attraktiva som begagnade i norra Sverige. Det går i princip inte att köra en bil med WLTP på 30 mil där uppe.
Jag menade inte att ingen behöver någon av dessa behov. Det var mer totalen som jag ville peka på.
Jag prioriterar nig själv ett större batteri, men bryr mig inte om 0-100 och om bilen går 40 mil på en laddning, så är det inga problem att det tar 40 minuter att ladda, då jag själv behöver laddas lagom tills att detta inträffar.
Det du beskriver är en Renault Mégane E-tech om man väljer “lilla” motorn på 130 hk och 60 kWh batteri.
Kanske just därför som jag har ett öga på Renault Scenic. Lite större batteri, men i övrigt en eldriven vardagsbil för ett par vuxna och barn som gärna ger sig ut på roadtrip när möjligheten finns.
Långsamt kanske är snällare mot batteriet ? Är 80KW snällare än 250 KW ? . Om bilen klarar 250 KW och man ändå har tänkt äta lunch i Stavsjö t.e.x . Så kanske det är bättre att använda ( MER) 50 kwt laddarna . Annars kan jag inte se några nackdelar med att kunna ladda snabbt , om man har bråttom. Förutom möjligtvis trafiksäkerheten i vissa fall då . Vi lastbilschaufförer måste ta 45 minuter rast efter 4,5 Tim körtid . Och jag tycker nog att det är mindre tröttande att köra lastbilen. Sitter bekvämare , mindre tröttande med mötande trafiks strålkastare ( mindre bländande) , längre siktfält med personbilar framför . Visst är det farligare med en trött förare i ett tungt fordon , men en Elbil på två ton i 110 kmh kan att ställa till en del också. Så efter 4,5 timmar i en Elbil, ca 40 mil ? På motorväg med lite lägre hastighet bitvis , så kanske det är bra med lite längre stopp . Blunda en stund med efterföljande promenad och Kaffe om det börjar bli sen kväll . Men ändå bättre med kort laddstopp än att bränna 80 mil i ett sträck med en Dieselbil .
Finns det inte en risk här , att biltillverkaren tillgodoser kundens önskemål om snabb laddning . Med ett visst risktagande för batteriets välmående. Inte inom garantitiden och mil naturligtvis. Men på längre sikt . Ungefär som med serviceintervaller på bensin och dieselbilar. En del har väl haft ända upp emot 4000 mil innan första servicen ( BMW ) . Med många motorhaverier som följd ( kamkedja ) . Medan Taxi haft tätare oljebyten för lång livslängd.